Nephrology Other

קדם-רעלת היריון עשויה לנבא התפתחות מחלות לב וכליות (Heart)

בנשים עם היסטוריה של קדם רעלת היריון, בעיקר קדם-רעלת היריון חמורה או מספר אירועים אלו, קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלה טרשתית, כך מדווחים פרופ’ אייל שיינר ושות’ מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה בבאר שבע, במאמר חדש שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Heart.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר תומכים בקשר בין קדם-רעלת היריון ובין תחלואה קרדיווסקולארית ארוכת-טווח ומבססים קשר חדש בין קדם-רעלת היריון ובין הסיכון למחלות כליה. להערכתם, נתונים אלו עשויים לסייע בהערכת הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית וכלייתית בנשים וכן בזיהוי נשים הנדרשות לניטור ספציפי ושינוי אורחות חיים.

המחקר כלל כ-96,000 נשים שילדו בין השנים 1988-2012 בבית החולים סורוקה. מבין אלו, 7,824 נשים (8.1%) אובחנו עם קדם-רעלת היריון לפחות פעם אחת. במהלך כ-11 שנות מעקב, בנשים אלו תועדו שיעורים גבוהים יותר של תחלואה קרדיווסקולארית, כולל פרוצדורות לבביות לא-פולשניות (יחס סיכויים של 1.4) ופרוצדורות פולשניות (יחס סיכויים של 1.7), אירועים קרדיווסקולארים פשוטים (יחס סיכויים של 1.5) ומורכבים (יחס סיכויים של 2.4) וכן אשפוזים עקב הפרעות בתפקוד כלייתי (יחס סיכוים של 3.7).

החוקרים זיהו קשר ברור ותלוי-מינון בין חומרת קדם-רעלת היריון ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם (2.7% ללא קדם-רעלת היריון לעומת 4.5% עם קדם רעלת היריון בקדה קלה, 5.2% עם קדם רעלת היריון בדרגה חמורה ו-5.7% עם רעלת היריון). ממצאים דומים תוארו עם מחלות כליה (0.1% לעומת 0.2% לעומת 0.5% ולעומת 1.1%, בהתאמה).

עוד זוהה קשר לינארי בין מספר אירועים קדם-רעלת היריון ובין הסיכון למחלה קרדיווסקולארית פשוטה (1.2% ללא קדם רעלת היריון לעומת 1.6% עם אירוע יחיד לעומת 2.2% עם שני אירועים ומעלה), הסיכון למחלה קרדיווסקולארית מורכבת (1.3% לעומת 2.7% לעומת 4.6%, בהתאמה) ואשפוזים קרדיווסקולאריים בכלל (2.7%, 4.4% ו-6.0%, בהתאמה).

מהנתונים עולה כי הקשר בין קדם-רעלת היריון ובין אשפוזים עקב טרשת עורקים היה בלתי-תלוי בגורמים ערפלנים דוגמת גיל האם, לידות קודמות, סוכרת והשמנה.

Heart 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה