Nephrology Other

טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות עלול להוביל לפגיעה בתפקוד הכלייתי בקשישים (Ann Intern Med.)

רוקחת

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות מלווה בנזק כלייתי חד בקשישים, לאור זאת, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הסיכון באוכלוסיה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות, כולל Quetiapine, Risperidone ו-Olanzapine, עלול לפגוע בתפקוד הכלייתי, זאת לאור תופעות ידועות של תת-לחץ דם, אצירת שתן חדה ותסמונת NMS (Neuroleptic Malignant Syndrome) או רבדומיוליזיס, עם תרופות אלו.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון לנזק כלייתי חד ואירועים חריגים אחרים על-רקע הטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות. לשם כך, הם ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסיה, שכלל משתתפים מאונטריו, קנדה, בין השנים 2003-2012. מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה, שקיבלו מרשם חדש לטיפול פומי בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות (97,777 חולים) והתאימו להם מספר דומה של משתתפים שלא קיבלו מרשם דומה.

תוצא הסיום העיקרי היה אשפוז עם פגיעה כלייתית חדה (שהוגדרה בהתאם לקודי האבחנה של בית החולים, ובתת-אוכלוסיה, לפי רמות קריאטינין בדם) בתוך 90 ימים מקבלת מרשם לטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות.

מהתוצאות עולה כי הטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות לווה בסיכון מוגבר לאשפוז עם פגיעה כלייתית חדה (סיכון יחסי של 1.73). קשר זה נותר על כנו כאשר החוקרים בחנו את הפגיעה הכלייתית בתת-אוכלוסיה של משתתפים עם נתונים זמינים אודות ריכוז קריאטינין בדם (5.46% לעומת 3.34%, סיכון יחסי של 1.70); העליה האבסולוטית בסיכון עמדה על 2.12%.

הטיפול התרופתי לווה גם בסיכון מוגבר לתת לחץ דם (סיכון יחסי של 1.91), אצירת שתן חדה (סיכון יחסישל 1.98) ותמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 2.39).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות ובין סיכון מוגבר לנזק כלייתי חד ואירועים חריגים אחרים, העשויים להסביר את הקשר שזוהה בין הטיפול ובין הפגיעה הכלייתית.

Ann Intern Med. 2014;161:242-248

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה