Nephrology Other

שליש מהסרטונים ביוטיוב בנוגע יתר לחץ דם כוללים מידע שגוי (J Am Soc Hypertens)

כשליש מסרטוני הוידיאו ב-YouTube בנושא יתר לחץ דם ולחץ דם מספקים מידע לא-מדויק, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה. הסרטונים השגויים מעודדים שימוש בטיפולים לא-מוכחים ובתוספים מוטלים בספק, דוגמת אקופונקטורה, תוספי ארגינין ואף שום, לטיפול ביתר לחץ דם.

החוקרים הציגו את הנתונים במהלך כנס ה-American Society of Hypertension והסבירו כי בחרו ב-YouTube לאור מאגר המשתמשים הגדול וכמעט אין כל בקרה. בנקל ניתן להעלות לרשת תוכן לא-מדויק. בנוסף, הם בחרו באתר הפופולארי מאחר וסרטונים הינם כלי יעיל לתקשורת וצפוי להשפיע יותר על התנהגות המטופלים מאשר מאמר בלבד

מהחיפוש אחר יתר לחץ דם ולחץ דם במאגר זוהו למעלה מ-300,000 סרטונים. החוקרים בחנו את 400 הסרטונים הרלבנטיים ביותר או אלו שזכו לדירוג הגבוה ביותר. למרות שהיה מקום לאלגוריתם לדירוג הסרטונים, ב-YouTube נקבעת דרגת הרלבנטיות בהתאם להיקף האינטראקציה של הצופה. לכן, סרטון העשוי להיות רלבנטי על-בסיס כמות הצפיות או מספר התגובות, אינו בהכרח מדויק מדעית.

במסגרת המחקר שני חוקרים סיווגו את הסרטונים כשימושיים, מטעים, או מבוססים על ניסיון חולים ודירגו אותם בסולם אובייקטיבי בן חמש נקודות, להערכת איכות ומהימנות. בהערכת הסרטונים, הרופאים לקחו בחשבון תוכן הנוגע לאפידמיולוגיה, פתוגנזה, תסמינים, שינוי אורחות חיים, טיפולים וטיפולים אלטרנטיביים.

מבין הסרטונים, 33% סווגו כמטעים, 64% סווגו כשימושיים ו-3% התבססו על ניסיון אישי של המטופלים. מרבית הסרטונים המטעים תמכו בשימוש בטיפולים אלטרנטיביים ליתר לחץ דם או שעלה רושם לחוסר הבנה של הסטנדרטים המקובלים לטיפול, דוגמת תרופות נגד יתר לחץ דם. סרטונים מטעים אחרים יצאו כנגד טיפולים מומלצים בהנחיות ליתר לחץ דם, בעוד שאחרים יצאו בהצהרות שגויות.

מבין הטיפולים האלטרנטיביים, החוקרים זיהו סרטונים בנושא אקופונקטורה, טכניקות עיסוי חדשות ותוספים מסוימים, דוגמת שום. החולים מנסים כל מיני טיפולים, בתקווה לתועלת כלשהי, אך אין עדויות ברורות התומכות בטיפולים אלו. הטיפול האלטרנטיבי הנפוץ ביותר ליתר לחץ דם הוא L-Arginine, אך אין עדויות כי הטיפול מפחית את לחץ הדם ואינו מומלץ בהנחיות הקליניות.

החוקרים גם בחנו את מקור הסרטונים ומצאו כי הסרטונים השימושיים נוצרו בשכיחות גבוהה יותר ע”י מרכזים רפואיים או איגודים מקצועיים, דוגמת ה-American Heart Association או American Society of Hypertension. סרטונים שהוכנו ע”י אתרי מידע רפואי או ארגונים ממשלתיים, דוגמת MEDLINE מטעם ה-National Institute of Health, כמו גם אלו שהוכנו ע”י רופאים או עובדי ביאות, היו מקורות מהימנים. משתמשים עצמאיים העלו 81% מהסרטונים המטעים.

החוקרים ממליצים לרופאים להמליץ על מקורות מידע רפואי ואתרי אינטרנט מהימנים, בדיוק כפי שימליצו על משתנים או חסמי תעלות סידן לטיפול ביתר לחץ דם.

J Am Soc Hypertens 2014; 8: e14-e15

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה