Nephrology Other

ערכי eGFR מהווים גורמי חיזוי עצמאיים להצלחת PCI בחולי STEMI (מתוך Br J Cardiol)

בכתב העת British Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הערכת התפקוד הכלייתי על-בסיס ערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) הינו גורם מנבא בלתי-תלוי להצלחת PCI (Percutaneous Coronary Intervention) והתוצאות בטווח הקצר בחולים עם אוטם לבבי ועליית מקטע ST שנשלחו לצנתור כלילי, גם בחולים עם ערכי קריאטינין תקינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כליות כרונית משפיעה לרעה על התוצאות הקרדיווסקולאריות והתמותה באוכלוסייה הכללית. במסגרת המחקר הם ביקשו לקבוע את ההשפעה של תפקוד כלייתי על תוצאות קליניות ואנגיוגרפיות בחולים עם STEMI, שנשלחו ל-Primary PCI.

מדגם המחקר כלל 1,064 חולים עם STEMI שעברו Primary PCI בתקופה שבין פברואר 2001 ועד אוקטובר 2002. ריכוז הקריאטינין בדם היה ידוע ב-894 חולים (84%). ריכוז הקריאטינין הממוצע בדם עמד על 105 מיקרומול לליטר וערכי eGFR עמדו על 67 mL/min/1.73m2. מדד זרימת TIMI3 (Thrombolysis In Myocardial Infarction) תועדה ב-751 חולים (84%).

במהלך האשפוז תועדו 29 מקרים של דימום מג’ורי (3%), חמישה מקרים של אירוע מוחי (1%) ו-12 אוטמים חוזרים (1%). לאחר 30 ימים, שני חולים אבדו במהלך המעקב ו-41 (5%%) הלכו לעולמם.

החוקרים זיהו קשר בלתי-תלוי בין התפקוד הכלייתי ובין התמותה לאחר 30 ימים (יחס סיכון של 1.6, p=0.003). בחולים עם מחלת כליות כרונית (ערכי eGFR נמוכים מ-60 mL/min/1.73m2), שיעורי זרימת TIMI3 היו נמוכים יותר (79% לעומת 87%), שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים והאירועים הצרברווסקולאריים באשפוז היה גבוה יותר (15% לעומת 4%) ושיעורי התמותה לאחר 30 ימים היו גבוהים יותר בהשוואה לחולים ללא מחלת כליות כרונית (9% לעומת 2%). ערכי eGFR נמוכים יותר לוו בסיכון מוגבר לדימום מג’ורי (יחס סיכון של 1.6, p<0.0005). בתת-קבוצה של חולים בהכרה עם ריכוז קריאטינין תקין, נותר קשר מובהק בין ערכי eGFR ובין שיעורי התמותה לאחר 30 ימים.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים להעריך את ערכי eGFR בכל החולים עם STEMI, במטרה לסייע בזיהוי קבוצות חולים בסיכון גבוה.

Br J Cardiol. 2013;20(2)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה