Nephrology Other

הקשר בין לחץ הדם לבין התפתחות אטרופיה מוחית (JAMA Neurology )

מחקר חדש שנערך באוניברסיטה באוטרכט, הולנד, מצא כי ללחץ דם דיאסטולי נמוך ( BDP) וללחץ דם עורקי ממוצע (mean arterial pressure – MAP) קשר לסיכון מוגבר של אטרופיה סאב-קורטיקלית של המח  במטופלים עם מחלת עורקים גלוייה, בלי קשר להתנהגות לחץ הדם לאורך זמן .

 מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר בין לחץ הדם בתחילת המחקר והשינוי בלחץ הדם מהלך הזמן, עם התפתחות של אטרופיה של המח. המחקר, המבוסס על  מחקר ART-MR ( או SMART-MR , -Secondary Manifestations of ARTerial diseaseMagnetic Resonance) כלל עוקבה שמדדי הבסיס שלה נלקחו בין 2001-2005 ומדדי המעקב בין 2006-2009.  זמן המעקב הממוצע ארך 3.9 שנים. השתתפו בו 663 מטופלים שגילם הממוצע היה 57 ו-81% מהם היו גברים שסבלו ממחלת עורקים כלילית , מחלת כלי דם במח, מחלת עורקים היקפית או מפרצת באבי העורקים הבטני.

באמצעות פילוח אוטומטי בתחילת המחקר ובזמן המעקב החוקרים כימתו את השינויים בפדרציות הפרנכימיות ( parenchymal fraction )במח, בפרקציות  בחומר האפור הקורטיקלי ובפרקציות הונטריקולריות – כאינדיקטורים של התפתחות של אטרופיה כללית, קורטיקלית או סאב-קורטיקלית במח.

ניתוח רגרסיה רב משתנים מצא כי במטופלים שבתחילת המחקר נמצאו עם לחץ הדם דיאסטולי הנמוך ביותר, אן עם לחץ דם עורקמ ממוצע הנמוך ביותר הדגימו התפתחות גדולה יותר של אטרופיה סאב-קורטיקלית. ההבדלים הממוצעים בפרקציות הונטריקולריות  בין לחץ דם דיאסטולי הנמוך ביותר לגבוה היו 0.07% (95% CI, 0.01-0.14)  ובין לחץ הדם העורקי הממוצע הנמוך והגבוה , 0.05% (95% CI, 0.00-0.10). כמו כן נמצא כי במטופלים עם לחץ דם גבוה יותר בתחילת המחקר ( הדיאסטולי, הסיסטולי או הממוצע ) , אלה עם ירידה ברמות לחץ הדם לאורך זמן דווקא הציגו התפתחות פחותה של האטרופיה הסאב-קורטיקלית, בהשוואה לאלה שהראו עליה ברמות לחץ הדם.

לסיכום כותבים החוקרים כי במטופלים עם מחלת עורקים גלוייה, לחץ דם דיאסטולי נמוך  נקשר להתפתחות מואצת יותר של אטרופיה סאב-קורטיקלית , ללא קשר למהלך לחץ הדם בזמן המעקב. הם מוסיפים כי במטופלים שהיו עם לחץ דם הגבוה ביותר בתחילת המחקר, ירידה ברמות לחץ הדם במהלך הזמן נקשרה להתפתחות פחותה באטרופיה הסאב-קורטיקלית. לדעתם, ממצאים אלה עשויים להעיד כי הורדת לחץ הדם יכולה להועיל למטופלים עם רמות לחץ דם גבוהות, אך יש צורך להקפיד שלא להוריד את לחץ הדם במטופלים שבהם לחץ הדם נמוך גם כך.

לתקציר המחקר

JAMA Neurol. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה