Nephrology Other

ההשפעה של טיפול ב-Aliskiren על התקדמות טרשת עורקים (Am Heart Assoc)

ממחקר קטן בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית ידועה שטופלו ב- Aliskiren (ראסילז) עולה כי הטיפול התרופתי מלווה בהתקדמות טרשת עורקים באבי העורקים, כפי שנקבע לפי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI). למרות שסך העדויות בנושא הצביע על סיכון מוגבר להתקדמות הנגע הטרשתי עם הטיפול התרופתי, עליה זו נבעה ככל הנראה משינוי בנגע בחולים שטופלו במשלב עם מעכבי ACE או ARB (Angiotensin Receptor Blocker).

החוקרים מסבירים כי בתחילת המחקר הייתה ציפייה עיכוב רנין, בפרט בחולים תחת טיפול במעכבי ACE או ARB, יספק הגנה נוספת להאטת טרשת עורקים. מהתוצאות עולה כי ההיפך הוא הנכון וכי יש סממנים ברורים לפיהם תחת הטיפול הנ”ל תתכן הגדלה של הנגע הטרשתי, בהשוואה לנטילת פלסבו.

המחקר כלל 37 חולים עם מחלה קרדיווסקולארית ידועה, שחולקו באקראי לקבוצת פלסבו ו-34 חולים שחולקו באקראי לטיפול ב- Aliskiren במינון 150 מ”ג (העלאת מינון ל-300 מ”ג לאחר שבועיים של טיפול).

עם זאת, מחקר ALPINE, שהתבסס על בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, הופסק מוקדם כאשר תוצאות מחקר ALTITUDE (Aliskiren Trial in Type 2 Diabetes Using Cardio-Renal Endpoints) פורסם בנובמבר 2012. במחקר זה, Aliskiren כתוספת לטיפול לחסימת ציר רנין-אנגיוטנסין לא היה בעל ערך מוסף בחולים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון גבוה למחלות קרדיווסקולאריות ומחלות כליה, ואף עלול להזיק למטופלים.

החוקרים מדווחים כי בסה”כ נכללו במחקר 19 חולים שטופלו בפלסבו ו-18 חולים שטופלו ב- Aliskiren ועברו בדיקות MRI לאחר 36 שבועות. הטיפול התרופתי לווה בהתקדמות משמעותית בנטל הנגע הטרשתי באבי העורקים, כפי שנמדד לפי נפח דופן אבי העורקים. העליה בנפח דופן אבי העורקים הייתה מובהקת סטטיסטית, בהשוואה למצב בתחילת המחקר, בקבוצת המטופלים ב- Aliskiren, אך לא בקבוצת הפלסבו, וההבדל בין הקבוצות היה מובהק סטטיסטית.

בחולים שטופלו ב-ARB ומעכבי ACE, שהיוו כ-60% מהחולים בשתי הקבוצות, שיעור התקדמות הנגע הטרשתי היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. לא כך היה בחולים שלא קיבלו טיפול במעכבי ACE או ARB.

החוקרים מדווחים כי השינויים שזוהו בבדיקות MRI היו קטנים, אך לא מדובר בהיקף השינוי או בגודל הנגע הטרשתי, אלא העובדה שחלה עליה בגודל הנגע הטרשתי. העובדה היא שמדובר בסמן לשינויים פתופיזיולוגיים אחרים שעשויים להתרחש ברקע עם הטיפול הנ”ל, כולל אי-יציבות של הנגע הטרשתי, ובעקבות זו ייתכן סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

J Am Heart Assoc 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה