Nephrology Other

עדויות נוספות תומכות בתועלת של ניטראטים בתזונה להפחתת לחץ דם (Hypertension)

במאמר שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, המעידות על התועלת להפחתת לחץ דם עם צריכת ניטראטים בתזונה, השפעה שכבר תועדה באנשים בעלי לחץ דם תקין וכעת זוהתה גם בחולים עם יתר לחץ דם מוכח.

החוקרים בחנו את האינטראקציה בין מקורות תזונתיים לניטראטים (NO3) והפלאורה הפומית, האחראית להמרת NO3 שאינו פעיל ביולוגית לניטראט פעיל ביולוגית (NO2). ידוע כי NO2 במחזור הדם מביא להרחבת כלי דם והפחתת לחץ דם.

במחקרם האחרון, החוקרים חזרו לסלק אדם, שיחד עם ירקות עליים ירוקים, מכילים ריכוז גבוה של ניטראטים לא-אורגניים. במודל עכברים עם יתר לחץ דם, החוקרים ביססו תחילה את מינון הסף של ניטריטים בו לחץ הדם ירד בעכברים עם יתר לחץ דם, אך לא בעכברים עם לחץ דם תקין בקבוצת הביקורת. עם זאת, במינונים גבוהים יותר, בשתי הקבוצות נרשמה ירידה בלחץ הדם.

לאחר מכן החוקרים בחנו את ההשפעות של מיץ סלק ב-15 משתתפים עם יתר לחץ דם, ללא טיפול תרופתי קודם, שחולקו באקראי לטיפול במיץ סלק עתיר ניטראטים אינאורגניים בכמות של 250 מ”ל, או לנפח דומה של מים. מינון המיץ הביאה לעליה של כפי 1.5 ברמות הניטריטים עליה שבמחקר קודם לא הביאה להשפעה משמעותית על לחץ הדם בנבדקים עם לחץ דם תקין.

בנבדקים ששתו את המיץ, לחץ הדם הסיסטולי צנח בממוצע של 11.2 מ”מ כספית לאחר 3-6 שעות (בהשוואה לירידה של 0.7 מ”מ כספית באלו ששתו מים). לאחר 24 שעות, לחץ הדם הסיסטולי נותר נמוך יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות והיה נמוך ב-7.2 מ”מ כספית מערכי הבסיס. שיא הירידה בלחץ הדם הדיאסטולי אירע בתוך שש השעות הראשונות, עם ירידה של ממוצעת של 9.6 מ”מ כספית. כמו כן זוהתה ירידה במדדי PWV (Pulse-Wave Velocity) בקבוצת ההתערבות, אך לא בביקורות.

ממצאי המחקר תומכים בעיקרון לפיו תוספי ניטראטים בתזונה כגישת טיפול פשוטה, יעילה ולא-יקרה להפחתת לחץ הדם.

Hypertension 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה