Nephrology Other

ההשפעה של הפרעות שינה על הסיכון להתפתחות והתקדמות מחלת כליות כרונית (Am J Kidney Dis)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Kidney Disease כותבים מומחים כי למרות השכיחות הגבוהה וההשלכות המשמעותיות על בריאות הציבור של מחלת כליות כרונית, הגורמים האחראיים להתפתחות והתקדמות המחלה אינם מובנים היטב. נראה כי הפרעות שינה מהוות גורם סיכון חדש להתפתחות והתקדמות מחלת כליות כרונית, כאשר דרכים לשיפור משך ואיכות השינה עשויים להיות יעילים כנגד התקדמות מחלת כליות כרונית.

החוקרים מסבירים כי עד כה, מחקרים מעטים ניסו לאפיין באופן אובייקטיבי את השינה בחולים עם מחלת כליות כרונית לפני כשל כלייתי, אך מעדויות בנושא עולה שכיחות גבוהה של הפרעות שינה, בעיקר דום נשימה חסימתי בשינה.

מחקרים מעבדתיים ואפימדיולוגיים הוכיחו כי שינה לא-מספקת ואיכות ירודה מעודדים התפתחות והחמרה של שלושה גורמי סיכון חשובים למחלת כליות כרונית יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 והשמנת-יתר. בנוסף, הפרעות שינה עשויות להשפיע ישירות על מחלת כליות כרונית בעקבות שינויים כרונו-ביולוגיים בציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון והפעלת מערכת העצבים הסימפטטית.

ההשפעה השלילית של הפרעות שינה על היענות כלי הדם ותפקוד האנדותל עשויה להשפיע לרעה גם על מחלת כליות כרונית.

הפרעות שינה מהוות לפיכך גורם סיכון חדש להתפתחות והתקדמות מחלת כליות כרונית. הקפדה על משך שינה אופטימאלי ואיכות שינה טובה וטיפול בהפרעות שינה עשויים להפחית את חומרת ולעכב התקדמות מחלת כליות כרונית.

Am J Kidney Dis. 2012;60(5):823-833

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה