Nephrology Other

עדויות חדשות תומכות בטיפול ב-Spironolactone בחולים עם אי-ספיקת לב והפרעה מתונה בתפקוד הכלייתי (Journal of the American College of Cardiology)

בכתב העת Journal of the American College of Cardiology פורסמו תוצאות ניתוח פוסט-הוק של מחקר RALES (Randomized Aldactone Evaluation Study), מהן עולה כי ל- Spironolactone (אלדקטון) תועלת בחולים עם אי-ספיקת לב, גם עם הפרעה מתונה בתפקוד הכלייתי.

הסקירה נועדה לבחון את ההשפעה של התפקוד הכלייתי הבסיסי והחמרה בתפקוד הכלייתי על היעילות של Spironolactone בחולים עם אי-ספיקת לב חמורה. הפרעה בתפקוד הכלייתי או הידרדרות של התפקוד הכלייתי הינה גורם מנבא מוכר לסיבוכים בחולי אי-ספיקת לב, וההחלטות בנוגע לטיפול מבוססות לרוב על מדדי תפקוד כלייתי.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-1,600 חולים עם אי-ספיקת לב ומדד NYHA של III או IV, עם מקטע פליטה נמוך מ-35%. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Spironolactone במינון 25 מ”ג, עם אפשרות להעלאת המינון ל-50 מ”ג, או לטיפול יומי בפלסבו. התפקוד הכלייתי נקבע על-פי Modification of Diet in Renal Disease. החמרה בתפקוד הכלייתי הוגדרה בנוכחות ירידה של 30% במדדי eGFR מתחילת המחקר עד 12 שבועות לאחר ההקצאה האקראית.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם תפקוד כלייתי ירוד נרשמה ירידה דומה בסיכון היחסי לתמותה מכל-סיבה ולתוצא הסיום המשולב שכלל תמותה או אשפוז בשל אי-ספיקת לב, בהשוואה לחולים עם ערכי GFR של מעל 60 mL/min/1.73m2 וירידה גדולה יותר בסיכון האבסולוטי בהשוואה לחולים עם ערכי eGFR גבוהים יותר (10.3% לעומת 6.4%).

החמרה בתפקוד הכלייתי (17% לעומת 7% עם Spironolactone ופלסבו, p<0.001) לוותה בסיכון מתוקן מוגבר לתמותה בקבוצת הפלסבו (יחס סיכון של 1.9), אך לא באלו שחולקו באקראי לטיפול ב-Spironolactone (יחס סיכון של 1.1, p=0.009).

הסיכון להיפרקלמיה ואי-ספיקת כליות היה גבוה יותר באלו עם תפקוד כלייתי בסיסי גרוע יותר, בהשוואה לאלו עם הידרדרות בתפקוד הכלייתי, בפרט בקבוצת המטופלים ב- Spironolactone, אך סך התועלת של הטיפול ב- Spironolactone נותר על כנו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התועלת האבסולוטית של Spironolactone הייתה הגדולה ביותר בחולים עם תפקוד כלייתי ירוד, כאשר הידרדרות בתפקוד הכלייתי לוותה בפרוגנוזה שלילית, אם כי התועלת מבחינת שיעורי התמותה נותרה.

Journal of the American College of Cardiology

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה