Nephrology Other

מהי התרופה המועדפת ממשפחת ARB לאיזון לחץ דם בחולים עם ליקוי כלייתי? (Cardiovasc Diabetol)

כיום קיים מגוון רחב של שילובים תרופתיים לאיזון לחץ הדם ובחירת משטר הטיפול הטוב ביותר בכל חולה עם הפרעה בתפקוד הכלייתי, או בסיכון לליקוי כלייתי, חייבת להתבסס על הערכה מקיפה של החולה, התכונות הפרמקוקינטיות/פרמקודינאמיות של הטיפולים הזמינים והעדויות הקליניות .

יתר לחץ דם מלווה בפגיעה באיברי מטרה ותמותה, עם שכיחות גבוהה יותר בחולים לאחר אירועים קרדיווסקולאריים, חולי סוכרת, אלו עם מיקרואלבומינוריה או הפרעה בתפקוד הכלייתי. מאחר ומרבית החולים עם יתר לחץ דם נדרשים לשתי תרופות לאיזון לחץ דם, או יותר, זיהוי המשלב הטוב ביותר מבוסס על גורמי הסיכון ומחלות הרקע של כל חולה.

לשילובים בטבליה אחת, הכוללת שתי תרופות לאיזון לחץ הדם, או יותר, בעלות מנגנון פעולה משלים, יתרונות הכוללים הפשטה של הטיפול, נוחות והפחתת עלויות. השיפור בשיעורי ההיענות והנוחות בעקבות טיפול בטבליה אחת מוכר בהנחיות לטיפול ביתר לחץ דם. למרות זאת, חסרות עדויות קליניות מהשוואה ישירה בין טיפולים שונים בחולים עם יתר לחץ דם. עם זאת, בחולים עם עדות למחלה כלייתית או אלו בסיכון מוגבר למחלת כליות, דוגמת חולי סוכרת, אלו עם מיקרואלבומינוריה ולחץ דם תקין-גבוה או יתר לחץ דם סמוי, ההנחיות ממליצות על טיפול תרופתי משולב לחסימת ציר רנין-אנגיוטנסין, לו הגנה כלייתית טובה יותר בהשוואה למשפחות תרופות אחרות לאיזון לחץ דם.

יתרה מזאת, מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין מקלים על הבצקת וסינון-יתר כלייתי, הקשור בטיפול מונותרפי בחסמי תעלות סידן, ועל-כן מדובר באפשרות טובה לטיפול משולב. הופעת שיעול על-רקע טיפול במעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme) תומך במתן טיפול ממשפחת ARB (Angiotensin II Receptor Blocker) לחסימת ציר רנין-אנגיוטנסין, במקום מעכבי ACE.

בהקשר זה, ישנם תכשירים המבוססים על ARB המשולבים עם משתנים, Hydrochlorothiazide, או חסמי תעלות סידן, Amlodipine. Telmisartan הינו ARB ארוך-טווח עם פרופיל פרמקודינאמי עדיף בהשוואה למספר תרופות אחרות ממשפחת ARB, והתרופה היחידה במשפחה עם התוויה למניעת התקדמות מחלות לב וכלי דם, וזמינה בשתי פורמולות לשילוב בטבליה אחת, Telmisartan/Hydrochlorothiazide ו-Telmisartan/Amlodipine.

ממחקרים קליניים עולה כי בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, ובאלו עם עדות למחלה כלייתית, שילוב ARB עם חסמי תעלות סידן עדיף על שילוב ARB עם Hydrochlorothiazide, לאור ההגנה הכלייתית המועדפת והתועלת הקרדיווסקולארית, לצד שיעור תופעות לוואי מטבוליות נמוך יותר בחולים עם הפרעות מטבוליות נלוות. עם זאת, בחירת השילוב הטוב ביותר לאיזון לחץ דם תלוי בהערכה מקיפה של כל חולה לגופו ואפשרויות הטיפול התרופתי.

Cardiovasc Diabetol. 2012;11(32):1-12

           

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה