Nephrology Other

האם שיעורי התמותה נמוכים יותר בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול? (מתוך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension)

מסקירה של מאגר נתונים גדול של מטופלים בארצות הברית עם יתר לחץ דם גבוה עולה כי בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול חלה עליה משמעותית בסיכון לאוטם לבבי, אי-ספיקת לב, שבץ מוחי והתפתחות מחלת כליות בשלב סופני, אך למעשה, חלה ירידה בסיכון לתמותה. בסיכומו של דבר, נראה כי קיים קשר ליניארי בין לחץ הדם הסיסטולי ובין התוצאות הקליניות, פרט לתמותה, והחוקרים מדווחים על עקומת בצורת J לקשר בין לחץ דם סיסטולי ובין תמותה.

ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension והמציגים קראו לנקוט משנה זהירות בפירוש הירידה בסיכון לתמותה, בטענה כי ייתכן וקיים הבדל לא-מתועד בניצול שירותים רפואיים בקרב חולים עם יתר לחץ דם עמיד, העשוי להעיד על הבדלים בטיפול בחולים אלו, ממצא העשוי להשפיע על שיעורי התמותה.

יתר לחץ דם עמיד לטיפול הוגדר בנוכחות לחץ דם לא-מאוזן (מעל 140/90 מ”מ כספית), למרות שילוב של שלוש תרופות להורדת לחץ דם, או מתן ארבע תרופות להורדת לחץ דם, ללא תלות בערכי לחץ הדם. במחקר העוקבה נכללו קרוב ל-60,000 חולים עם יתר לחץ דם עמיד, שהיו במעקב במשך שלוש שנים. החוקרים השוו את התוצאות הקליניות בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול, אל מול כ-470,000 נבדקים עם מדידות מתועדות של לחץ הדם. לחץ הדם הממוצע בקבוצת הביקורת עמד על 132/75 מ”מ כספית, בהשוואה ל-143/74 מ”מ כספית בקבוצת ההתערבות.

בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תועדה עליה של 36% בסיכון לאי-ספיקת לב, עליה של 25% בסיכון לאוטם לבבי, עליה של 10% בסיכון לשבץ מוחי ועליה של 24% בסיכון למחלת כליות בשלב סופני. עם זאת, באלו עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול נרשמה ירידה של 19% בסיכון לתמותה (יחס סיכויים של 0.81).

החוקרים מסבירים כי הם מצאו כי באלו עם ערכי לחץ דם מתחת ל-120, 130 ו-140 מ”מ כספית, בהשוואה לאלו עם ערכים גבוהים יותר, נרשמה למעשה עליה בסיכון לתמותה. באופן לא מפתיע, עם העלייה בלחץ הדם, חלה גם עליה בסיכון לתמותה. לכן, הודגמה עקומה בצורת U או J. כאשר בחנו תוצאים אחרים, דוגמת מחלת כליות בשלב סופני, שבץ מוחי ואוטם לבבי, החוקרים זיהו קשר ליניארי עם לחץ הדם, כאשר עליה בלחץ הדם לוותה בעליה בסיכון.

מהנתונים עולה אפשרות של נקודת מטרה לטיפול בלחץ דם סיסטולי, כאשר רופאים עשויים לכוון לסף של 150 מ”מ כספית להפחתת הסיכון לתמותה בחולים אלו. עם זאת, הם מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים לבחון ולאשר את הממצאים וכי לא ניתן להתעלם ממגבלות המחקר הנוכחי.

מתוך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה