Nephrology Other

מהי התועלת של בדיקות סקר למחלת כליות כרונית? (Ann Intern Med)

מסקירה סיסטמית שבוצעה עבור ה-US Preventive Services Task Force  ולהנחיות ה-American College of Physicians Clinical Practice, עולה כי התועלת של בדיקות סקר וניטור אחר מחלת כליות כרונית אינה ברורה. עם זאת, מהסקירה שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine עולות עדויות לתועלת מסוימת עם טיפול במחלת כליות כרונית במעכבי ACE (Angiotensin-Converting Enzyme) ו-ARB (Angiotensin II-Receptor Blocker), בעיקר בחולים עם אלבומינוריה וסוכרת או מחלת לב וכלי דם.

11% מהמבוגרים בארצות בגילאי 20 ומעלה סובלים ממחלת כליות כרונית, מהם, 95% עם מחלה מוקדמת (שלב 1 עד 3). השכיחות של מחלת כליות כרונית בדרגה 1-3 עולה משמעותית עם גיל מתקדם וקשורה באופן מובהק עם מצבים רפואיים שונים, דוגמת סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם.

במסגרת הסקירה ביקשו החוקרים לבחון אם בדיקות סקר וניטור אחר מחלת כליות כרונית מלווה בהתערבויות מוקדמות שיביאו לשיפור התוצאות הקליניות, ולהעריך את מאזן עלות-תועלת של בדיקות סקר.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE וכן ברשימת המקורות של המאמרים שנבחרו ומחקרים שהוצעו ע”י מומחים. הסקירה כללה מאמרים שפורסמה בשפה האנגלית, העריכו את התועלת של בדיקות סקר, ניטור או טיפול במחלת כליות כרונית ודיווחים על התוצאות הקליניות.

החוקרים לא זיהו מחקרים שבחנו את נושא בדיקות סקר וניטור וזיהו 110 מחקרים להערכת הטיפול.

בהשוואה לטיפול בפלסבו, מתן מעכבי ACE ו-ARB לווה בירידה של הסיכון היחסי למחלת כליות בשלב סופני. יחס הסיכון למחלת כליות סופנית עמד על 0.65 עם מעכבי ACE בהשוואה לפלסבו ו-0.77 עם מתן ARB בהשוואה לפלסבו. בחולים עם סוכרת ומיקרואלבומינוריה תועדה הירידה הגדולה ביותר בסיכון עם טיפול.

בחולים עם מיקרואלבומינוריה ומחלה קרדיווסקולארית או סוכרת בסיכון-גבוה, הסיכון לתמותה היה נמוך יותר עם מתן טיפול במעכבי ACE, בהשוואה לפלסבו (יחס סיכון של 0.79). בחולים עם הפרעה בערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) והיפרלפידמיה או אי-ספיקת לב, טיפול בסטטינים וחסמי ביתא לווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ואירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לפלסבו.

בהשוואה לאיזון רגיל של לחץ הדם, איזון הדוק של לחץ הדם לא הביא לירידה בסיכון לתמותה, מחלת כליות סופנית, או סיבוכים אחרים.

עם טיפול ב-ARB וסטטינים דרגת העדויות הייתה גבוהה יותר, בעוד שעם מעכבי ACE וחסמי ביתא דרגת העדויות הייתה בינונית ועם איזון הדוק של לחץ הדם דרגת העדויות נמוכה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התועלת של בדיקות סקר או ניטור מחלת כליות כרונית בכל הנוגע לשיפור התוצאות הקליניות אינה-ודאית. העדויות הבולטות ביותר באשר לתועלת הטיפול במחלת כליות כרונית נוגעות לטיפול במעכבי ACE ו-ARB, ובחולים עם אלבומינוריה בשילוב עם סוכרת או מחלת לב וכלי דם.

Ann Intern Med. Published online April 16, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה