Nephrology Other

חשיבות הידרדרות בתפקוד הכלייתי בקשישים עם אי-ספיקת לב כרונית תחת טיפול תרופתי אינטנסיבי (American Heart Journal)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Heart Journal עולה כי בחמישית מהקשישים עם אי-ספיקת לב כרונית חלה החמרה בתפקוד הכלייתי תחת טיפול אינטנסיבי לאי-ספיקת לב במשך שישה חודשים. בחולים אלו תועדה עלייה בשיעורי תמותה , בניגוד לחולים עם עלייה קטנה יותר בערכי קריאטינין בדם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי ההיארעות, הגורמים המנבאים וההשפעה הפרוגנוסטית של החמרה בתפקוד הכלייתי בקשישים עם אי-ספיקת לב כרונית, תחת טיפול אינטנסיבי כנגד אי-ספיקת לב.

מדגם המחקר כלל 566 חולים, בגיל ממוצע של 77 שנים, עם מדידות חוזרות של ריכוז הקריאטינין בדם כל שישה חודשים. החמרה בתפקוד הכלייתי סווגה לפי עליה של 0.2-0.3 מ”ג לד”ל בריכוז קריאטינין בדם (דרגה I), עליה של 0.3-0.5 בריכוז קריאטינין בדם (דרגה II) או עליה של 0.5 מ”ג לד”ל ומעלה במהלך שישה חודשים (דרגה III). החוקרים בחנו את התוצאות במהלך תקופה של 18 חודשים.

ההיארעות של הידרדרות בתפקוד הכלייתי בדרגה I, II ו-III עמדה על 12%, 19% ו-22%, בהתאמה. החמרה בתפקוד הכלייתי בדרגה III לוותה בעליה בשיעורי התמותה (HR = 1.98, P=0.002, בהשוואה לחולים בהם לא חלה החמרה בתפקוד הכלייתי.). לעומת זאת, לא תועד שינוי דומה בשיעורי התמותה עם עליה קטנה יותר בריכוז קריאטינין בדם.

היסטוריה של אי-ספיקת כליות, טיפול ב-Spironolactone, מינון בסיסי גבוה יותר ועליה מקסימאלית גדולה יותר במינון הטיפול במשתני לולאה זוהו כולם כגורמים הקשורים באופן בלתי תלוי עם הידרדרות בתפקוד הכלייתי בדרגה III, בעוד שטיפול במעכבי ACE, ARB (Angiotensin-Receptor Blocker) וחסמי ביתא לא היו קשורים עם סיבוך זה.

החמרה בדרגה III בתפקוד הכלייתי זוהתה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתמותה, תמותה או אשפוז ותמותה או אשפוז עקב אי-ספיקת לב, גם לאחר תקנון למשתנים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החמרה בתפקוד הכלייתי, עם עלייה של 0.5 מ”ג לד”ל ומעלה בריכוז קריאטינין בדם, הופיעה עם טיפול במינונים גבוהים של משתני לולאה ו-Spironolactone, אך לא עם טיפולים אחרים, ולוותה בשיעורי תמותה גבוהים יותר בחולים עם אי-ספיקת לב.

American Heart Journal. 2012;163(3):407-414

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה