Nephrology Other

האם נטילת תרופות ממשפחת NSAID מעלה את הסיכון לשבץ? (מתוך כנס ESC)

ממחקר חדש מדנמרק, שכלל משתתפים בריאים בלבד, עולה קשר בין טיפול קצר-טווח בתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) ובין סיכון מוגבר לשבץ. ממצאי המחקר הוצגו בכנס European Society of Cardiology לשנת 2010, והחוקרים סבורים כי לממצאים תתכן השפעה משמעותית על בריאות הציבור.

לדברי החוקרים, תחילה זוהה סיכון מוגבר לאוטם לבבי עם NSAID.  כעת נמצאו עדויות דומות בנוגע לשבץ. מדובר בממצאים בעלי חשיבות רבה, שכן תרופות אלו מצויות בשימוש נרחב, וקיימים תכשירים רבים הזמינים ללא מרשם רופא.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את הסיכון לשבץ ונטילת NSAID במשתתפים בריאים שהתגוררו בדנמרק. הם הסבירו כי המידע בנוגע לכל אדם באוכלוסיה הדנית נשמר במספר מאגרים ארציים. החוקרים החלו עם כלל האוכלוסייה בדנמרק מעל גיל 10 שנים. במטרה לבחור את  הנבדקים הבריאים בלבד, הם לא כללו במחקר מטופלים שאושפזו לבית החולים בחמש השנים האחרונות, או אלו שקיבלו טיפול תרופתי כרוני במשך למעלה משנתיים. עקב כך נותרה אוכלוסייה שכללה כמיליון משתתפים, שנכללו במחקר. החוקרים מצאו כי כ-45% מהמשתתפים הבריאים קיבלו לפחות מרשם אחד לטיפול ב-NSAID בין השנים 1997 ו-2005. לאחר מכן, הם נעזרו בנתונים אודות אירועי שבץ ממאגרי נתונים נוספים, והעריכו את הסיכון לשבץ פטאלי ולא-פטאלי, על-רקע נטילת תרופות ממשפחת NSAID.

מהתוצאות עולה קשר בין נטילת תרופות ממשפחת NSAID ובין סיכון מוגבר לאירועי שבץ.  העלייה בסיכון נעה סביב כ-30% עם Ibuprofen (איבופן) ו-Naproxen (נקסין) ועד 86% עם Diclofenac (וולטרן).

החוקרים מציינים כי תועד קשר מנה-תגובה, כאשר הסיכון המוגבר לשבץ הגיע ל-90% (HR = 1.90) עם מינוני Ibuprofen של מעל 200 מ”ג ו-100% (HR = 2.0) עם מינוני Diclofenac של מעל 100 מ”ג. התוצאות היו בולטות במיוחד, לאור העובדה שהמחקר נערך בנבדקים בריאים.

החוקרים העלו את האפשרות כי ייתכנו ערפלנים מסוימים, אך הנתונים תוקננו לגיל, מין ומצב סוציו-אקונומי, ומדגם המחקר לא כלל חולים עם מחלות כרוניות.

החוקרים לא הופתעו מהממצאים, לאור העדויות המצטברות המעידות על סיכון מוגבר לאוטם לבבי עם תרופות אלו, והוסיפו כי המנגנון ככל הנראה זהה. עלו מספר השערות בנוגע למנגנון הקשור בין NSAID ובין אירועים קרדיווסקולאריים, כולל השפעה תרומבואמבולית מוגברת על הטסיות, האנדותל ו/או פלאקים טרשתיים; עליה בלחץ הדם; והשפעה על הכליות ואגירת מלח.

החוקרים מאמינים כי ההשפעות המזיקות של תכשירים אלו נוגעות למטופלים רבים. אם מחצית מהאוכלוסייה נוטלת תרופות אלו, גם אם על-בסיס אקראי, אזי תתכן עלייה של 50-100% בסיכון לשבץ.

מתוך כנס ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה