Nephrology Other

הורדת לחץ דם על ידי דהנרבציה כלייתית באמצעות קתטר מוסיפה להשפיע גם לאחר שנתיים (מתוך כנס ה- European Society of Hypertension)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- European Society of Hypertension, עולה כי אפשרות טיפולית חדשה עבור חולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול, הכרוכה בפרוצדורת אבלציה של העצבים הסימפתטיים של הכליה באמצעות קתטר הובילה לירידה בערכי לחץ דם שנמשכה כשנתיים בקבוצת נבדקים קטנה.

מחקר זה אינו מחקר ביקורת, ונכללו בו 150 נבדקים שעברו את הפרוצדורה.

לדברי החוקרים, ירידת לחץ דם שנשמרה לאורך כשנתיים במסגרת המחקר, לא צפוי כי תעלה לאחר מכן.

החוקרים מציינים כי מחקר שני מסוג מחקר ביקורת בבחירה אקראית בשם Symplicity HTN-1 מתבצע בימים אלו, וצפוי להסתיים במהלך השנה הנוכחית.  במחקר זה הנבדקים נחלקים לשתי קבוצות אקראית, כאשר בקבוצה אחת הנבדקים עוברים פרוצדורת אבלציה באופן מיידי, ובשנייה הנבדקים ממתינים במשך שישה חודשים על מנת לעבור את הטיפול.  מטרת המחקר העיקרית הינה מדידת הירידה בערכי לחץ דם בשתי הקבוצות.

החוקרים מסבירים כי הרעיון של דהנרבציה של עצב סימפתטי של הכליה על מנת להוריד לחץ דם אינו חדש, ולמעשה נעשו ניסיונות ניתוחיים בלתי מוצלחים בעבר.

העצבים הסימפתטיים הכלייתיים הינם הכרחיים להתחלת יתר לחץ דם סיסטמי ושימורו.  עצבים אלו ממוקמים בסמוך לעורק הכליה, ועל כן הם נגישים באמצעות גישה פולשנית מכיוון העורק הפמוראלי.

באמצעות קתטר בשם Symplicity בפרוצדורה הנמשכת 38 דקות בממוצע, המבצעים צורבים ארבעה עד חמישה אתרים בעצב הכליה הסימפתטי באופן סיבובי.

תוצאות ראשוניות לגבי 45 הנבדקים הראשונים במחקר פורסמו כבר ב- 2009 בירחון ה- Lancet וכן בכנס ה- American College of Cardiology, והדגימו ירידות ניכרות וממושכות בערכי לחץ הדם.

החוקרים מדגישים כי הנבדקים שגויסו למחקר היו חולים מאוד, עם יתר לחץ דם עמיד, כאשר ערכי לחץ הדם הממוצעים עמדו על 176/98, על אף טיפול בחמש תרופות שונות, בממוצע, להורדת לחץ דם.

במסגרת המחקר בוצעה הפרוצדורה ע”י קרדיולוג או רדיולוג ללא סיבוכים ב- 97% (149 מתוך 153) מהנבדקים.  אירוע יחיד של דיסקציה של עורק הכליה הופיע עקב מיקום בלתי תקין של הקתטר.  הדיסקציה תוקנה באמצעות תומכן ללא אירועים קיצוניים נוספים.  בנוסף אירעו שלושה מקרי פסאודואניוריזמות מפשעתיות.

מן המידע שנאסף עד כה עולה כי הפרוצדורה הינה בטוחה כמעט ולא הודגמו שינויים בתפקודי הכליה בקרב הנבדקים שעברו את ההליך, וכן לא הודגמו אירועי תת לחץ דם תנוחתי או הפרעות אלקטרוליטיות.

ערכי לחץ הדם במסגרת מרפאתית נמדדו לאחר כחודש מביצוע הפרוצדורה, ושוב לאחר 3, 6, 12, 18 ו 24 חודשים.  לאחר שנה, הירידה הממוצעת בערכי לחץ הדם עמדה על 25/11 מ”מ כספית, ולאחר שנתיים, ב- 17 החולים שהשיגו מטרה זו, עמדה הירידה הממוצעת על 33/15 מ”מ כספית.

החוקרים מוסיפים כי על אף שמטרתם לא הייתה להפחית תרופות לטיפול בלחץ דם, בחלק מהנבדקים נוצר הכרח להפחית את מספר התרופות.

יש לציין כי לא בוצעו ניטורי לחצי דם לאורך היממה במחקר זה, אולם במחקר Symplicity HTN-1 יבוצע ניטור שכזה.

לטענת החוקרים, טרם ידוע מיהם הנבדקים אשר צפויים להגיב בצורה הטובה ביותר לטיפול.

המומחים מוסיפים כי קיימים נבדקים רבים עם תגובה טובה לטיפול, לצד נבדקים אחרים שתגובתם לטיפול אינה מספקת או אינה ברורה.  בנוסף טרם הוברר האם יהיה צורך לחזור על הפרוצדורה לאחר מספר שנים.  בשלב זה הפרוצדורה מוגבלת לחולים עם יתר לחץ דם עמיד לתרופות, אולם בעתיד יתכן שניתן יהיה להרחיב את קהל היעד.

מתוך כנס ה- European Society of Hypertension, שנערך ביוני 2010, באוסלו, נורבגיה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה