Nephrology Other

הגדלת תשומת הלב העולמית בנושאי תחלואה קרדיוסקולרית, סוכרת והשמנת-יתר (NEJM)

בגליון 18 בינואר של New England Journal of Medicine, שמים דגש על הבעייתיות במדינות מתפתחות, וקוראים לסייע לסוכניות ותורמים בינלאומיים להגדיל את תשומת הלב בנושאי תחלואה קרדיווסקולרית, השמנת-יתר וסוכרת.

בנקודה הראשונה מציינים הכותבים כי מחלות זיהומיות דוגמאת איידס, שחפת ומלריה, שזכו זמן רב לעיקר תשומת הלב, אחראיות בפועל ל-10% ממקרי התמותה בעולם בלבד. בנקודה השניה, מתייחסים הכותבים לנושא Polypill, שעשוי לסייע בפתרון בעיית התחלואה הקרדיווסקולרית במדינות מתפתחות. ולסיום, הנקודה השלישית המועלית בגליון דנה בנושא השמנת-יתר וסוכרת במדינות המתפתחות, עם אזהרה מפני התפתחות אפידמיה של שתי המחלות.

תחלואה קרדיווסקולרית

הכותבים מסבירים כי תחלואה קרדיווסקולרית לבדה אחראית לקרוב ל-30% ממקרי התמותה ברחבי העולם. לפי ה-WHO, ההערכה היא כי מדינות דוגמאת סין, הודות ורוסיה, עשויות לאבד 200-550 מיליארד דולר מהתוצר הגולמי המקומי, במהלך 10 השנים הבאות, בשל מחלות לב, שבץ וסוכרת.

לפי התפיסה המקובלת, מניעה וטיפול במצבים כרונים יקרים הרבה יותר ממניעה וטיפול במחלות זיהומיות, אך זהו לא המצב בכל המקרים.

לדוגמא, עלויות הטיפול בחולים בסיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולרית באספירין וחסמי ביתא, עומדות על 273$ לכל שנת מוגבלות מתוקננת הנמנעת, בהשוואה לעד 5506$ לכל שנה כזו, בעקבות טיפול בזיהום TB לטנטי בנשאי HIV.

קיימות התערבויות יעילות ומשתלמות רבות, לטיפול ולמניעה של מחלות כרוניות. לכן, אירגוני סעד בינלאומיים צריכים להשקיע מאמצים נוספים בכיוון זה. אחת הדרכים להתמודד עם תחלואה קרדיווסקולרית היא לדחוף מחקרים נוספים בנושא polypill, ואכן זו המגמה בשנה האחרונה.

טריאדה סוכרת, השמנת-יתר ונפרופתיה

הכותבים שמים דגש על העובדה ששיעורי השמנת-יתר עלו פי 3 במהלך 20 השנים האחרונות במדינות מתפתחות, שאימצו אורח חיים מערבי, עם עליה מקבילה בשכיחות סוכרת מסוג 2, ומגמה לכיוון אפידמיה של מחלת כליות סוכרתית.

לדברי הכותבים, האיום הגדול ביותר ניצב במזרח התיכון, האיים הפסיפיים, דרום-מזרח אסיה וסין. הם מציינים כי גם שכיחות והיארעות סוכרת מסוג 2 בילדים נמצאת בעליה בשיעור מטריד, בעיקר בהודו וסין.

סוכרת הופכת לבעיה בריאותית עולמית, המאיימת להגיע לרמות של פנדמיה עד שנת 2030. עליה זו תהיה הבולטת ביותר במדינות מתפתחות, בהן מספר חולי הסוכרת צפוי לעלות מ-84 מיליון ל-228 מיליון חולים.

נתונים אלו מעלים את החשש הכבד מאפידמיה של נפרופתיה סוכרתית במדינות מתפתחות, ולא יהיה ניתן להתמודד עם ההשלכות עולם בו מחלת כליות סופנית היא גזר דין מוות.

לסיכום, הכותבים קוראים לערוך שינויים חברתיים ופוליטיים פונדמנטליים , בכדי להתמודד עם התחלואה הקרדיווסקולרית, השמנת-יתר וסוכרת, וכן עם בעיית העישון. הם מציינים כי בחלק מהמדינות, כולל ברזיל, הודו וסין, החלו בתוכניות ניטור אחר השמנת-יתר ותזונה, אך תוכניות אלו עדיין בחיתולים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס מלווה בסיכון מופחת לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות (The Lancet Rheumatology)

    פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס מלווה בסיכון מופחת לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות (The Lancet Rheumatology)

    פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס ( Lupus Low Disease Activity State, או LLDAS) או הפוגה ממושכת לאורך שלושה חודשים מלווה בסיכון מופחת משמעותית לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות בחולי לופוס, כאשר פעילות מחלה נמוכה לאורך פרק זמן ארוך יותר מלווה בירידה גדולה עוד יותר בסיכון לסיבוכים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה