Nephrology Other

האם טיפול ממושך בסטרואידים מעלה את הסיכון לאוסטיאופניה? (J Clin Endocrinol Metab)

מחקר חדש מצא כי נשים מבוגרות הסובלות מ-Congenital Adrenal Hyperplasia (CAH), בעיקר בצורת Salt-Losing, טיפול כרוני בקורטיקוסטרואידים מעלה את הסיכון ל-Osteopenia.

החוקרים מסבירים כי דיכוי-יתר של אנדרוגנים מהאדרנל קשור בסיכון מוגבר לאיבוד עצם באוכלוסיה זו.

החוקרים השתמשו במכשיר DEXA (Dual Energy X-ray Absorpiometry) בכדי להערך את תכולת המינרלים בעצם (BMD) באזור עמ”ש לומברי ובכל הגוף. במחקר השתתפו 11 נשים עם Salt-Losing CAH, 15 עם Simple-Virilizing CAH, ו-9 אחיות ללא CAH.

13 חולות CAH טופלו בפרדניזון דרך הפה, 10 טופלו בקורטיזול ושלושה טופלו ב-Dexamethasone. 5 מ-11 הנשים עם Salt-Losing CAH (45%) ו-2 מ-15 הנשים עם Simple-Virilizing CAH (13%) סבלו מאוסטיאופניה, לעומת משתתפת אחת מקבוצת הביקורת (11%).

בהשוואה לקבוצת הביקורת, מדדי BMD בעמ”ש לומברי ובגוף כולו היו נמוכים יותר בקרב חולות CAH (P<0.05). לא נרשמה קורולציה משמעותית בין מדדי BMD ובין מדדי BMI, אך נרשמה קורולציה גבוהה עם רמות אנדורגנים מהאדרנל, בעיקר בנשים לאחר מנפאוזה עם הרמות הנמוכות ביותר של DHEA ו-DHEA Sulfate.

במאמר מערכת נכתב כי רופאים המטפלים בחולות CAH צריכים לעקוב מקרוב אחר רמות 17-OH Progesterone ו-DHEA, בכדי להימנע מדיכוי-יתר של אנדורגנים מהאדרנל.

החוקרים ממליצים לעקוב אחר מדדי BMD כל 1-2 שנים, בכדי לזהות חולים המאבדים עצם וזקוקים לטיפול למניעת פירוק עצם או טיפול אנאבולי, בכדי להקטין את הסיכון לשברי אוסטאופורוזיס.

J Clin Endocrinol Metab 2006:91:793-794,865-869.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה