Nephrology Other

האם שתיית מיץ פירות עשיר בבטא גלוקן מורידה כולסטרול? (מתוך American Journal of Clinical)

ניתוח תוצאות מחקר חדש, שפורסם במהדורת מארס של American Journal of Clinical Nutrition, מצא כי הוספת סיב נמס בשם בטא גלוקן (beta-glucan) למיץ פירות מורידה את ריכוזי הסרום של כולסטרול כללי ו-LDL כולסטרול.

במחקר השתתפו 47 אנשים בריאים, שחולקו לשתי קבוצות, האחת כללה 22 איש (פלצבו), כשכל חבריה שתו כל יום מיץ פירות עם 5 גרם אורז מעומלן, והשנייה כללה 25 איש, כשכל חבריה שתו כל יום מיץ פירות עם בטא גלוקן, שהופק משיבולת שועל. תקופת המעקב הייתה חמישה שבועות.

בדיקות דם נלקחו מהמשתתפים בתום 3 שבועות ובתום 5 שבועות על מנת לבדוק את המשתנים הבאים : שומנים, ליפו-פרוטאינים, אנטי-אוקסידנטים מסיסים בשומן, sitosterol ו- campesterol (סטרולים שאינם כולסטרול) כמרקרים לספיגת כולסטרול ו lathosterol כהערכה לסינתזת כולסטרול.

בהשוואה לשינויים בקבוצת הבקרה, השינויים בקבוצת בטא גלוקן בריכוזי הסרום של כולסטרול כללי ו-LDL כולסטרול היו -0.30 mmol/L או -4.8% לכולסטרול כללי

ו- 0.31 mmol/L או -7.7% ל-LDL כולסטרול.

ההבדלים בין קבוצת הבקרה לבין קבוצת הבטא גלוקן בריכוזי הסרום של lathosterol ו- sitosterol היו -13% (p = 0.023) ו –-11% (p = 0.030) בהתאמה. לא נצפו תוצאות משמעותיות ברמת האנטי-אוקסידנטים מסיסי השומן.

לדברי החוקרים, הסיבה, שבטא גלוקן מוריד ריכוזי סרום של LDL כולסטרול, לא ידועה. מכניזם אפשרי הוא שבטא גלוקן קושר חומצות מרה או מעלה ויסקוזיות של המעיים. תופעה זו מורידה ספיגה מחדש של חומצות מרה ומעלה הפרשת חומצות מרה בצואה. כתוצאה מכך, יש עליה בסינתזת חומצות מרה והפרשתם למעי. באותו זמן ישנה עליה בסינתזת כולסטרול בכבד בשל צורך גדול יותר לכולסטרול בכבד לשם ייצור חומצות מרה.

Am J Clin Nutr 2006;83:601-605

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה