Nephrology Other

קווים מנחים לטיפול בבטן פתוחה

ההתנהלות במקרים של בבטן פתוחה (Open Abdomen) ממשיך להוות אתגר לכירורגים.

לאחר בדיקה כירורגית לטראומה בטנית, תקלה בניתוח, או טיפול ב-Abdominal Compartment Syndrome, סגירה מוחלטת של הפציה ודופן הבטן, מיד לאחר ניתוח פתיחת הבטן (Laparotomy) עשוי להיות בלתי אפשרית מבחינה טכנית. לחילופין, ייתכן שיהיה צורך להותיר את הבטן פתוחה בכדי לאפשר גישה לניתוח חוזר וזמן להפחתת הלחץ בבטן.

בספרות מתוארות טכניקות שונות לסגירה זמנית של הבטן. כדי להבין טוב יותר את הטיפול בבטן פתוחה, התכנס פנל מנתחים כדי לסקור את הספרות ואת התפיסות הנוכחיות בטיפול במצבים של בטן פתוחה. הצוות בחן את הסיבות לעליה במספר הפרוצדורות המבוצעות בבטן פתוחה, כמו גם כל גישה טיפולית בהקשר של Evidence Based Medicine. בנוסף, המשתתפים שיתפו מניסיונם בשימוש בטכניקות שונות לטיפול בבטן פתוחה.

בשנים האחרונות חלה עליה באופציה הניתוחית באמצעות פתיחת הבטן. היתרונות לשמירת הבטן פתוחה כוללים בדיקה-חוזרת קלה, שליטה בתכולת הבטן, הקטנת הסיכון ליל”ד תוך-בטני ו-Abdominal Compartment Syndrome, ושימור הפציה לסגירה של דופן הבטן. החשיפה הממושכת של איברי הבטן הפנימיים יכולה להוביל לשיעור גבוה של סיבוכים, כולל זיהומים, Sepsis, ויצירת פיסטולה.

מספר שיטות פורסמו, אך אין קונצנזוס באשר לטכניקה או המכשיר הטובים ביותר לטיפול בבטן פתוחה. התקדמויות אחרונות ביחידות טיפול נמרץ , מודעות ליל”ד תוך-בטני ו- Abdominal Compartment Syndrome, והעליה בשימוש ב-Laparotomy לבקרת נזקים, הביאו להתפתחות קבוצת מטופלים חדשה עם פצעים של בטן פתוחה.

תוארו טכניקות לסגירה זמנית של הבטן, כמו Bogota Bag, או Vaccum Pack, ושיטות סגירה נוספות, כולל לאפשר לפצע לעבור גרנולוציה דרך מבנה מתכלה ולסגור את החלל, באמצעות Vaccum Assisted Closure (VAC). מהדיווחים עולה כי כל אחת מהשיטות הללו מקטינה את הסיבוכים, בהשוואה לתחבושות גאזה. VAC מאפשרת למנתחים לסגור במרבית המקרים של בטן פתוחה, ללא צורך בשתלי עור.

בתקווה שמחקרים עתידיים והמצאות נוספות יסייעו להבין טוב יותר את הטיפול האופטימלי לפציעות חמורות אלו.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה