Nephrology Other

השפעת RIMONABANT על גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים בחולים עם עודף משקל ודיסליפידמיה (NEJM)

ממחקר חדש עולה כי RIMONABANT עשוי לסייע בהורדת גורמי סיכון קרדיומטבוליים.

Rimonabant הוא חסם סלקטיבי של Cannabinoid Receptor (CB1), המצוי עדיין בשלבי מחקר וטרם נרשם ואושר לשימוש, הוכח כיעיל בהורדת משקל ושיפור גורמי סיכון קרדיווסקולרים במטופלים הסובלים מהשמנת-יתר. במסגרת המחקר בדקו את ההשפעות של Rimonabant על גורמי סיכון מטבוליים, כולל רמות אדיפונקטין, במטופלים בסיכון גבוה הסובלים מעודף משקל או השמנת-יתר וסובלים מדיסליפידמיה.

במחקר השתתפו 1,036 נבדקים הסובלים מהשמנת-יתר או עודף משקל עם דיסליפידמיה לא-מטופלת. הנבדקים חולקו לטיפול ב-5 מ”ג Rimonabant, 20 מ”ג Rimonabant או פלסבו ביום למשך 12 חודשים, בנוסף לדיאטה היפוקלורית.

עודף משקל או השמנת יתר הוגדרו כערכי BMI בטווח 27-40 ק”ג למטר בריבוע.

דיסליפידמיה הוגדרה כרמת טריגליצרידים של 1.63-7.90 מ”מול לליטר או יחס בין כולסטרול ל-HDL גדול מ-4.5 בנשים או מ-5 בגברים.

62.6% מהנבדקים בקבוצת הפלסבו השלימו את המחקר, 60.3% מהמטופלים ב-5mg Rimonabant ו-63.9% ממטופלי 20mg Rimonabant השלימו את המחקר. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שנרשמו בעקבות הפסקת הטיפול התרופתי היו דיכאון, חרדה ובחילות.

בהשוואה לפלסבו, Rimonabant במינון 20 מ”ג נמצא קשור באופן משמעותי לירידה במשקל (-6.7 ± 0.5 kg), ירידה בהיקף מותניים (-5.8 ± 0.5 cm), עליה ברמות HDL (10.0% ± 1.6%) וירידה ברמות טריגליצרידים ((-13.0% ± 3.5%.

כמו כן, טיפול במינון 20 מ”ג הביא לעליה ברמות אדיפונקטין בפלזמה (57.7%, P<0.001) לשינוי שבחלקו היה בלתי-תלוי בירידה במשקל בלבד.

חסימה סלקטיבית של רצפטור CB1 באמצעות Rimonabant מביא לירידה משמעותית במשקל הגוף ובהיקף המותניים ומשפרת את הפרופיל של מספר גורמי סיכון מטבוליים בקרב נבדקים בסיכון גבוה הסובלים מעודף משקל או השמנת-יתר ודיסליפידמיה. ההשפעה הבלתי-תלויה בירידה במשקל של Rimonabant על רמות אדיפונקטין עומדת בקנה אחד עם ההשפעות שנראו במעבדה של חסימת רצפטור CB1 על ייצור אדיפונקטין ע”י תאי שומן.

במאמר מערכת כתב ד”ר ינובסקי ממרילנד כי מגבלות המחקר דומות לאלו של מחקרים רבים אחרים בתחום תרופות לאיבוד משקל. פחות מ-66% מהנבדקים השלים את המחקר, ונבדקים עם מצבים משולבים, דוגמאת סכרת והפרעות פסיכאטריות, הוצאו מהמחקר.

למרות שאיבוד המשקל במחקר היה מתון והיה דומה להשפעה של תרופות אחרות קיימות, אם Rimonabant יאושר לשימוש, הוא יציע אפשרויות טיפול נוספות למטופלים ולרופאים. אפשרויות טיפול חדשות לטיפול במצבים חמורים ורפרקטורים דוגמאת השמנת-יתר מתקבלות בשמחה. עם זאת, תהליכים ייחודיים לטיפול בהשמנת יתר שונים מהתהליכים החשובים למצבים כרוניים אחרים.

N Engl J Med. 2005;353:2121-2134, 2187-2189

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה