Nephrology Other

צריכה שגרתית של קולה עלולה להיות קשורה ליתר לחץ דם בנשים (JAMA)

צריכה שגרתית של קולה ודיאט קולה, אך לא של קפה, קשורה לעלייה בסיכון ליתר לחץ דם בנשים, על פי תוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר של JAMA.

קפאין למעשה מעלה את לחץ הדם, אך הקשר בין צריכה שגרתית של משקאות המכילים קפאין ליתר לחץ דם אינו ברור. בכדי לבדוק קשר זה, בחנו החוקרים שני מחקרי נשים גדולים, מחקר בריאות האחיות I ו-II.

במחקרים אלו, 155,594 נשים ללא אבחנת יתר לחץ דם מילאו שאלונים במהלך תקופה של 12 שנים, מ-1990-1991 עד 2002-2003. התוצאה הראשונית היתה אבחנת יתר לחץ דם.

19,541 מקרי יתר לחץ דם אובחנו במחקר הראשון ו-13,538 מקרים במחקר השני. לא היה קשר ליניארי בין צריכת קפאין והסיכון ליתר לחץ דם באף אחד מהמחקרים. נמצא קשר בצורת U הפוך בין צריכת קפאין ויתר לחץ דם. בהשוואה למשתתפים בחמישון התחתון של צריכת קפאין, לאלו בחמישון השלישי היתה עלייה של 13% בסיכון ליתר לחץ דם במחקר הראשון ו-12% במחקר השני.

צריכת קפה שגרתית לא היתה קשורה לעלייה בסיכון, אך צריכת קולה ודיאט קולה היתה קשורה לעלייה בסיכון (P for trend < .001).

מיגבלות המחקר כללו חוסר יכולת לשלול אנשים הרגישים לתופעות לוואי של צריכת קפאין על לחץ דם אשר הפחיתו צריכתם, העדר מידע על הזמן ביום של צריכת המשקאות, דיווח עצמי של אבחנת יתר לחץ דם, חוסר יכול להכליל ממצאים, העדר מידע על השפעת קפאין על שליטה בלחץ דם באנשים עם אבחנה של יתר לחץ דם.

לא נמצא קשר ליניארי בין צריכת קפאין ליתר לחץ דם. אפילו שצריכה שגרתית של קפה לא היתה קשורה לעלייה בסיכון, צריכת קולה ודיאט קולה היתה קשורה לעלייה בסיכון. יש צורך במחקר נוסף לבדיקת תפקיד משקאות קולה ביתר לחץ דם.

לידיעה במדסקייפ

JAMA. 2005;294:2330-2335

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה