Nephrology Other

לאחר עליה ממושכת מתייצבים שיעורי אי-ספיקת כליות בארהב

מדו”ח שלNational Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK) שפורסם לאחרונה עולה כי משנת 1999 נרשמה מגמה של התייצבות בשכיחות מחלת כליות סופנית (End Stage Renal Disease ESRD) בארה”ב, לאחר שבשני העשורים הקודמים נרשמה עליה של 5-10% כל שנה.

הדו”ח אמור להתפרסם בחודש הבא, בכנס השנתי של American Society of Nephrology. מהדו”ח עולה כי בשנת 2003 נרשמו 338 מקרים חדשים של אי ספיקת כליות לכל מליון איש, שיעור נמוך במעט מזה שתועד בשנת 2002. משנת 1999 עד שנת 2003 לא נרשמה עליה או ירידה של מעל 1% בשכיחות ESRD, לעומת עליה שנתית ממוצעת של 5% שנרשמה בעשור הקודם.

מדובר בממצאים מעודדים שייתכן ומצביעים על האור בקצה המנהרה. במשך שנים רבות נראה היה כי שיעורי ESRD ימשיכו לעלות לעד. הכותבים מייחסים את הפלאטו בשכיחות אי ספיקת כליות לעליה בשימוש במעכבי ACE ו-Angiotensin Receptor Blockers (ARB), תרופות שמאמינים שמגנות על הכליה, ולשיפור איזון חולי סכרת ולחץ דם.

אך לא כל החדשות טובות.

קיים הבדל ב-ESRD בין גזעים שונים. בלבנים מתחת לגיל 40, שכיחות סכרת, הגורם המוביל לאי ספיקת כליות, הגיעה לרמה הנמוכה ביותר משנות ה-80 המאוחרות. לעומת זאת, בקרב אפריקאים-אמריקאים חל שינוי קטן בלבד.

עלות ESRD ממשיכה להוות נטל כלכלי למערכת הבריאות. בשנת 2003, קרוב ל-537,000 איש טופלו בדיאליזה או עברו השתלת כליות והעלות ל-Medicare עמדה על 18.1 ביליון דולר.

מבחנים לאבחון מחלת כליות בשלב מוקדם, הניתן יותר לטיפול, אינם מצויים בשימוש מספק ולמרות העליה בשימוש במעכבי ACE ו-ARB, חולים רבים אינם מקבלים תרופות אלו.

לדברי הכותבים, דרך אחת להתייחס לנתונים הללו היא הגברת המודעות למחלות כליה הן בקרב רופאים והן בקרב חולים, כפי שנעשה בנושא יתר לחץ דם.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה