Nephrology Other

האם תרופות כנגד יתר לחץ-דם מונעות כאבי ראש? (Circulation)

ממצאי מטה-אנליזה מצביעים על-כך שתרופות להורדת לחץ דם עשויות להקטין באופן משמעותי את שכיחות כאבי ראש. מאחר שסוגים שונים של תרופות מביאים לאפקט זה, נראה כי המנגנון נובע מיכולתן להוריד את לחץ הדם. עם זאת, ממצאים ממחקרי תצפית לא הוכיחו קשר בין יתר לחץ דם ובין כאבי ראש.

החוקרים בדקו נתונים מ-94 מחקרים שבחנו 4 סוגי תרופות כנגד יתר לחץ-דם Thiazide, Beta-Blockers, ACE Inhibitors ו-Angiotensin 2 Receptor Antagonist. 17,641 נבדקים קיבלו טיפול פעיל ו-6,603 טופלו בפלסבו.

טיפול נגד יל”ד הביא לירידה ממוצעת של 9.4 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי ולירידה ממוצעת של 5.5 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי. 12.4% ממטופלי פלסבו התלוננו על כאבי ראש, בהשוואה ל-8% מהנבדקים שקיבלו תרופה פעילה. סה”כ, חלה ירידה של 33% בסיכון לכאבי ראש (P<0.001).

החוקרים מעריכים כי טיפול נגד-יל”ד מנע כאבי ראש ב-1 מכל 30 מהנבדקים שקיבלו טיפול פעיל. כל 4 סוגי התרופות הביאו לירידה משמעותית בשכיחות כאבי ראש.

תרופות להורדת לחץ-דם ניתנות במטרה להוריד את לחץ הדם ולמנוע את הסיכון לשבץ ולהתקף לב. מתוצאות המטה-אנליזה עולה כי יתרון נוסף של הטיפול הוא במניעת כאבי ראש.

עם זאת, החוקרים מציינים כי לאור העובדה שלא נמצא קשר במחקרי תצפית, הממצאים הנוכחיים אינם מאפשרים לקבוע אם לחץ דם גבוה אכן גורם לכאבי ראש.

Circulation 2005;112

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה