Nephrology Other

משוואת MDRD עדיפה בהערכה של תפקוד כלייתי בחולי סכרת (Diabetes Care)

לפי מחקר חדש עולה, כי גם נוסחת Cockcroft-Gault וגם משוואת השינוי בדיאטה במחלת כליות (MDRD), לוקות בחסר באבחנה ובריבוד הסיכון למחלה כלייתית בחולים עם סכרת, אך ה- MDRD מדוייקת יותר.

החוקרים מסבירים, כי נוסחת Cockcroft-Gault מומלצת להערכה של תפקוד הכליות בחולים סכרתיים. משוואת ה- MDRD החדשה יותר נחשבת מדוייקת יותר, אך היא לא נבדקה בחולים סכרתיים.

במחקר השתתפו 160 חולי סכרת. החוקרים העריכו את קצב הסינון הגלומרולרי (GFR) בעזרת שיטה איזוטופית (51Cr-EDTA), והשוו את התוצאות לתוצאות של נוסחת Cockcroft-Gault ושל משוואת MDRD.

נמצא כי התוצאות מנוסחת Cockcroft-Gault וגם ממשוואת MDRD, התאימו ל- GFR האיזוטופי. עם זאת, ניתוח הנתונים בעזרת פרוצדורת בלנד-אלטמן, הראה הטייה במשוואת MDRD ולא בנוסחת Cockcroft-Gault. בניתוח הנתונים לפי עקומות ROC נראה, כי למשוואת MDRD יש דיוק מקסימלי גבוה יותר באיבחון של אי ספיקת כליות בינונית וקשה.

ב- 87 חולים עם אי ספיקת כליות, ההערכה לפי משוואת MDRD התאימה יותר ל- GFR איזוטופי, ופרוצדורת בלנד-אלטמן לא הראתה הטייה.

לפי החוקרים, על אף ששתי המשוואות לוקות בחסר, משוואת MDRD מדוייקת יותר לאיבחון וריבוד הסיכון לאי ספיקת כליות בחולים סכרתיים. הערכת יתר ב- GFR נמוך והשפעה של המשקל, מפחיתים את הדיוק של נוסחת Cockcroft-Gault. החסרונות של משוואת MDRD כוללים קושי בחישוב ותת-הערכה ב- GFR גבוה.

Diabetes Care. 2005;28:838-843

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה