Nephrology Other

מעכבי COX מחלישים את האפקט של מעכבי ACE

מחקר חדש מצביע על כך שמעכבים לא סלקטיבים של האנזים COX ומעכבים סלקטיבים של COX-2 מפחיתים את היכולת של מעכבי angiotensin-converting enzyme (ACE) להוריד את לחץ הדם. בנוסף לכך, מעכבי COX לא סלקטיבים פוגעים בתפקוד הכלייתי של חולים המקבלים ACE-I.

החוקרים בדקו את ההשפעה של טיפול במעכב COX-2 סלקטיבי, celecoxib במינון 200 מ”ג ליום ושל diclofenac, מעכב COX לא סלקטיבי, במינון 75 מ”ג פעמיים ביום, על לחץ הדם ותפקודי הכלייה של 25 חולים הסובלים מאוסטאוארתריטיס ויתר לחץ דם. כל החולים היו שחורים או היספאנים וטופלו ב-ACE-I ודיורטיקה, הטיפול המקובל כיום על פי ההנחיות כטיפול ראשוני ביל”ד בשחורים.

לאחר 4 שבועות , גילו החוקרים ש- diclofenac החמיר את לחץ הדם הסיסטולי ב-24 שעות ב-4.1 מ”מ כספית בהשוואה להחמרה של 0.6 מ”מ כספית בלבד לאחר הטיפול ב- celecoxib. לעומת זאת, ציינו החוקרים, שבזמן שרמת התרופה הגיעה לשיאה ההשפעה של שתי התרופות על לחץ הדם הסיסטולי היתה דומה.

לגבי קצב הסינון הגלומרולרי (GFR), מצאו החוקרים שבחולים המקבלים ACE-I, מעכב COX לא סלקטיבי גרם להחמרה גדולה יותר בתפקודי הכלייה מאשר מעכב סלקטיבי של COX-2. ה- Diclofenac גרם מלבד לירידה ב-GFR גם לאצירת נתרן אשר הביאה לבצקת בקרסוליים על אף הטיפול המשתן. לעומת זאת, Celecoxib לא פגע ב-GFR ולא גרם לאצירת נתרן.

החוקרים ציינו שיתר לחץ דם ודלקות פרקים הן מחלות שכיחות באנשים קשישים המופיעות פעמים רבות זו לצד זו ולכן נפוץ מתן בו-זמנית של מעכבי COX ושל ACE-I. ממצאי המחקר החדש מלמדים שיש לבחון את השילוב הזה ולהתיחס להשפעה על לחץ הדם ועל תפקודי הכלייה.

Hypertension 2004;43:573-577

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה