Neonatology other

המלצות לטיפול בפגים שנולדו לפני 27 שבועות הריון (Arch Dis Child Fetal Neonatal) והערת עורך נאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood Fetal and Neonatal Edition מציגים מומחים מטעם ה-British Association of Perinatal Medicine, בשיתוף עם איגודים מקצועיים אחרים, מסגרת עבודה עדכנית לניהול הטיפול בפגים שנולדו לפני 27 שבועות הריון.

המסמך העדכני פותח ע”י צוות רב-מקצועי לאור העדויות לשיפור התוצאות בפגים שנולדו לפני השלמת 27 שבועות היריון ושינויים מקומיים ובינלאומיים בגישה לטיפול.

המומחים מסכימים כי הטיפול במהלך צירים, לידה ומיד לאחר הלידה צריך להתאים לרצונות וערכי האם ובן/בת זוגה, לאחר הסבר, תמיכה וייעוץ מאנשי מקצוע בתחום המיילדות ונאונטולוגיה. במידת האפשר, ניהול מקרים של פגות קיצונית יבוצע במרכזים לטיפול באם עם יחידות טיפול נמרץ ביילודים.

ניתן לשקול ייצוב יילודים לתינוקות שנולדו החל משבוע 22 להיריון, לאחר הערכת הסיכון ודיון רב-מקצועי עם ההורים. אין מקום להשלים מאמצי החייאה בתינוקות שנולדו לפני שבוע 22 להיריון.

תהליכי קבלת החלטות אודות תינוקות שנולדו לפני שבוע 27 להיריון לא יתבססו על גיל הריון בלבד, אלא על הערכת הפרוגנוזה של התינוק על-בסיס משתנים רבים. ההחלטות יתקבלו בתיאום בין הרופאים המיילדים והצוות האונטולוגי במרכז הרלבנטי, במידה ושוקלים העברה למוסד אחר.

הערכת הסיכון תבוצע במטרה לסווג את הסיכון לפרוגנוזה רעה לאחת משלוש קבוצות: סיכון גבוה באופן קיצוני, סיכון גבוה וסיכון בינוני.

במקרים של עוברים/תינוקות בקטגוריית סיכון גבוה באופן קיצוני, טיפול פליאטיבי הממוקד בשמירה על נוחות העובר/תינוק הינו הטיפול הסטנדרטי. באלו בקטגוריית סיכון גבוה לפרוגנוזה רעה, ההחלטה לספק טיפול פעיל (ממוקד הישרדות) או טיפול פליאטיבי תתבסס בעיקר על רצון ההורים. באשר לתינוקות/עוברים בסיכון בינוני, הגישה המומלצת הינה של טיפול פעיל וממוקד הישרדות.

במידה והצפי הוא לטיפול מאריך-חיים, ההיריון והלידה ינוהלו במטרה לשפר ככל הניתן את מצב התינוק בלידה ולאחר מכן.

יש לתעד באופן ברור את השיחות עם ההורים ולהבטיח כי תכנית הפעולה מוסכמת וברורה לאנשי הצוות, גם במהלך העברת משמרת.

יש לבחון את ההחלטות וניהול המקרה לפני ולאחר הלידה, בשיתוף עם ההורים; ייתכן ויהיה מקום לשקול מחדש את התכניות במידה וחל שינוי בסיכון לעובר/תינוק או במידה וחל שינוי ברצון ההורים.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2020

הערת עורך נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מאמר זה מסכם את ההמלצות הבריטיות לעקרונות הטיפול בפגים שנולדו בגיל פחות משבוע 27 להריון. גם כאן ישנה התייחסות לגבול החיות. בהמלצות הללו אין המלצה לטפל בפגים שנולדו לפני שבוע 22, אולם קיימת אפשרות (אפילו תיאורטית) לטפל בילודים שנולדו לאחר שבוע זה. בנוסף, ישנה התייחסות לגורמים משפיעים אחרים מלבד שבוע הלידה וכמו כן קיימת המלצה לשנות את ההחלטה שהתקבלה אם השתנו הנסיבות. אני ממליץ לכל אחד לקרוא את ההמלצות הללו, למרות שאינן מחייבות בארצנו (אנחנו מזמן לא חלק מהאימפריה הבריטית), אלא כדי להתרשם מהם השיקולים שמביאים להחלטות הללו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה