Multiple myeloma

מהו התכשיר המועדף למניעת אירועים תרומבואמבוליים בחולים עם מיאלומה נפוצה המטופלים בתלידומיד? (מתוך Journal of Clinical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Journal of Clinical Oncology לא נצפו הבדלים מובהקים בין אספירין במינון נמוך ו-Warfarin במינון קבוע ובין Low molecular weight heparin (LMWH) במניעת אירועים תרומבואמבוליים רציניים בחולים עם מיאלומה נפוצה המטופלים ב-Thalidomide.

החוקרים מסבירים כי כל סוגי הסרטן קשורים בסיכון מוגבר לתרומבוזיס, וכי מיאלומה נפוצה קשורה בסיכון הרב ביותר מבין אלו. התכשיר Thalidomide הינו טיפול מקובל במיאלומה, אולם מגביר עוד יותר את הסיכון לתרומבואמבוליזם. לדבריהם, לא ברור אלו מבין התכשירים התרומבופילקטיים הקיימים הינו היעיל ביותר בהקשר זה, ולכן ביקשו בעבודתם זו לבחון חולים בשני מחקרים של אפשרויות טיפוליות שונות למיאלומה, וזאת על מנת להשוות בין אספירין במינון נמוך ו-Warfarin במינון קבוע ובין תכשיר מסוג LMWH (Enoxaparin).

במחקר נכללו חולים עם מיאלומה נפוצה שטרם טופלו, אשר קיבלו משטר טיפול המכיל Thalidomide ולא היו בעלי התוויה קלינית או התווית-נגד לטיפול בתכשירים האמורים. עבור תת-ניתוח של הנתונים, הוקצו החולים אקראית לקבל טיפול באספירין (במינון 100 מ”ג ליום), Warfarin (במינון 1.25 מ”ג ליום) או לחילופין LMWH (Enoxaparin במינון 40 מ”ג ליום). התוצא העיקרי נקבע כשילוב של אירועים תרומבואמבוליים רציניים, אירועים קרדיווסקולאריים חריפים או מוות פתאומי במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול.

מבין 991 חולים אשר נסקרו בתחילה, 734 טופלו במשטר תרופתי הכולל Thalidomide ו-667 לא נפסלו מהשתתפות. מבין אלו, 659 קיבלו לפחות מינון אחד של אחת מתרופות המחקר ונכללו לפיכך בניתוח הנתונים הסופי. בסך הכל, 43 חולים (6.5%) סבלו מאירועים הנכללים בהגדרת התוצא העיקרי המשולב במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול.

החוקרים לא מצאו הבדלים מובהקים בשיעורי האירועים בין שלוש קבוצות המחקר: אלו עמדו על 6.4% (14 מבין 220) בקבוצת האספירין, 8.2% (18 מבין 220) בקבוצת ה-Warfarin, ו-5.0% (11 מבין 219) בקבוצת ה-LMWH. בהשוואה ל-LMWH, עמדו ההבדלים המוחלטים על +1.3% (95% CI = -3.0% – 5.7%; p=0.544) ו-+3.2% (95% CI = -1.5% – 7.8%; p=0.183) בקבוצות האספירין וה-warfarin, בהתאמה.

החוקרים מציינים כי שלושה חולים סבלו מדימומים רציניים (0.5%), כולם מקבוצת האספירין, וכי נרשמו עשרה מקרים (1.5%) של דימומים מינוריים בקרב חולים מכל שלוש קבוצות המחקר.

לאור תוצאות אלו, מסכמים החוקרים כי במניעת אירועים תרומבואמבוליים בחולים המטופלים ב-Thalidomide הסובלים ממיאלומה נפוצה, טיפול באספירין במינון נמוך וב-Warfarin במינון קבוע היו בעלי יעילות דומה לטיפול ב-LMWH.

Journal of Clinical Oncology 2011

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה