Migraine

רמות פרוגסטרון בדם עשויות לסייע בחיזוי הסיכון לסרטן שד בנשים מבוגרות (JAMA Netw Open)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי הערכת רמות פרוגסטרון בדם עשויה לסייע בחיזוי הסיכון להתפתחות סרטן שד בנשים מבוגרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשיבות פרוגסטרון אנדוגני בהתפתחות סרטן שד עדיין לא נבחנה דיו, בעיקר בשל מגבלות הנוגעות לרגישות בדיקות וריכוזי פרוגסטרון נמוכים בנשים מבוגרות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את הקשר בין הרמות בדם של פרוגסטרון ומטבוליטים של פרוגסטרון ובין הסיכון לסרטן שד.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Breast and Bone Follow-up to the Fracture Intervention Trial והתמקדו בנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי בארבעת החודשים שקדמו להשלמת בדיקת הדם בין 1992-1993. בדיקת Liquid Chromatography-Tandem Mass Spectrometry שימשה להערכת רמות פרוגסטרון בדם והחוקרים מבהירים כי מדובר באחד היתרונות של המחקר, שכן מדובר בבדיקה רגישה מאוד להערכת רמות ההורמון בדם.

במהלך 12 שנות המעקב תועדו 405 מקרים חדשים של סרטן שד בקרב 13,784 נשים.

החוקרים מדווחים כי בנשים לאחר-מנופאוזה תועדה עליה מתונה של 16% בסיכון לסרטן שד עם כל עליה של סטיית תקן אחת בריכוז פרוגסטרון (יחס סיכון של 1.16, p=0.048). הקשר הנ”ל בין רמות פרוגסטרון גבוהות יותר היה אף בולט יותר עם הסיכון לסרטן שד פולשני (יחס סיכון של 1.24, p=0.004).

עם זאת, רמות פרוגסטרון לבדם אינם הגורם היחיד המשחק תפקיד בסיכון הנ”ל לסרטן שד. מהערכת רמות פרוגסטרון אסטרדיול יחדיו עלה כי בנשים בחמישון התחתון של רמות אסטרדיול בדם (מתחת ל-6.30 פיקוגרם/מ”ל) תועד סיכון מופחת לסרטן שד עם כל עליה של סטיית תקן אחת ברמות פרוגסטרון (יחס סיכון של 0.38, p=0.04).

בנשים בכל אחד מארבע החמישונים גבוהים יותר של רמות אסטרדיול (6.30 פיקוגרם/מ”ל ומעלה) נרשמה עליה של 18% בסיכון לסרטן שד עם כל עליה של סטיית תקן אחת ברמות פרוגסטרון (יחס סיכון של 1.18, p=0.04).

החוקרים גם בחנו את ריכוזי מטבוליטים של פרוגסטרון, אך מהנתונים עלה כי לא תועד סיכון מוגבר לסרטן שד עם רמות גבוהות יותר של 5α-Dihydroprogesterone, בהשוואה ל-3α-dihydroprogesterone.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין סרטן שד לאחר-מנופאוזה ובין רמות אנדוגניות של פרוגסטרון ומטבוליטים של פרוגסטרון וכן את האינטראקציה עם אסטרדיול.

JAMA Netw Open. 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה