Migraine

טיפול משולש בתרופות ללא-מרשם רופא להקלה על כאבי ראש חמורים (Cephalalgia)

חוקרים מגרמניה מדווחים על התוצאות מחקר חדש לפיהן גם בחולים עם כאבי ראש עזים על-רקע מיגרנה או מתח שרירים, תתכן הקלה עם שילוב תרופות ללא-מרשם רופא, הכולל אספירין, אצטאמינופן וקפאין.

במסגרת המחקר נבחנו שתי טבליות של שילוב קבוע של Acetylsalicylic Acid (ASA; 250 מ”ג), Paracetamol (200 מ”ג) וקפאין (50 מ”ג) תכשיר המשווק בגרמניה תחת השם Thomapyrin. תכשיר דומה בארצות הברית הוא Excedrin Migraine.

המועמדים הטובים ביותר לשילובים אלו הם חולים עם כאבי ראש שלא הגיבו לטיפול במשככי כאבים פשוטים, דוגמת אספירין, אצטאמיונפן או איבופרופן. מניתוח התוצאות עולה כי גם בחולים עם כאבי ראש עזים חלה הטבה עם הטיפול הנ”ל, שהייתה טובה יותר מההשפעה של משככי כאבים פשוטים, או שילוב של שתי תרופות ללא קפאין.

ניתוח פוסט-הוק כלל 137 חולים שטופלו ב-Thomapyrin ו-42 שטופלו בפלסבו. כל חולה טופל בשלושה אירועי כאבי ראש. החוקרים הקפידו לכלול במחקר רק חולים שהיו רגילים לטפל בהתקפי כאבי הראש שלהם במשככי כאבים שנמכרו ללא-מרשם רופא. בנוסף, במחקר נכללו רק חולים עם היסטוריה של התקפי כאב ראש שהתאפיינו בכאב חמור, שפגעו משמעותית בפעילויות היומיומיות.

באשר ליעד הסיום של המחקר שהיה הקלה של לפחות 50% בעוצמת הכאב, הטיפול המשולב נמצא עדיף משמעותית על פלסבו (p=0.0008). חציון הזמן עד להקלה של 50% בכאב עמד על שעה ו-24 דקות עם הטיפול המשולב, בהשוואה לשעתיים ו-19 דקות עם פלסבו.

הטיפול המשולש היה עדיף על פלסבו גם בכל היעדים המשניים של המחקר, כולל משך הזמן עד להקלה בעוצמת הכאב ל-10 מ”מ בסולם של 100 מ”מ, סך ההבדלים בעוצמת הכאב, היקף המגבלה בפעילויות היומיומיות וההערכה הכוללת של התועלת של הטיפול.

הטיפול התרופתי וטיפול הדמה נסבלו היטבו והיארעות תופעות לוואי הייתה נמוכה.

החוקרים מציינים כי תוצאות הניתוח לפי תתי-קבוצות עולות בקנה אחד עם הממצאים עבור כלל אוכלוסיית המחקר, כולל חולים עם כאבי ראש לא-חמורים. עם זאת, הם מדגישים כי מאחר ומדובר בממצאים המבוססים על ניתוח תת-קבוצות, פוסט-הוק, יש להתייחס אליהם במשנה זהירות ולערוך מחקרים נוספים בנושא.

Cephalalgia 2011

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

המתעניינים בנושא מוזמנים להצטרף לביה”ס האינטרנטי לכאבי ראש מיגרנות מטעמו של האיגוד הנוירולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה