Migraine

Rizatriptan מהווה אופציה טיפולית בסובלים ממיגרנה אשר אינם מגיבים ל- Sumatriptan (מתוך כנס ה- American Headache Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Headache Society, עולה כי חולים הסובלים ממיגרנה שאינה מוקלת בנטילת sumatriptan (Imitrex), עשויים להגיב לתרופה אחרת ממשפחת ה- 5-hydroxytryptamine receptor agonists.

לדברי החוקרים ל- Rizatriptan (Rizalt, Maxalt) זמינות ביולוגית פומית טובה יותר בהשוואה ל- sumatriptan (47% לעומת 14%), וכן ל- Rizatriptan הגעה מהירה יותר לריכוז מקסימאלי בגוף (Tmax מהיר יותר).

Rizatriptan זמין במינונים של 5 ו 10 מ”ג.  מוצרים דומים דוגמת almotriptan, naratriptan ו eletriptan הראו יעילות במטופלים עם מיגרנה שלא הגיבה ל- sumatriptan.  Rizatriptan הינו טריפטן מדור שני.

החוקרים מציינים כי כ- 30% עד 40% מן המטופלים ב- sumatriptan מדווחים על חוסר שביעות רצון לאור העדר יעילות.

המחקר הנוכחי מדגים כי Rizatriptan הינו יעיל יותר בהשוואה לפלצבו בנבדקים שניסו טיפול ב- sumatriptan 100 מ”ג.  יש לציין כי לא בוצעה השוואה בין התרופה ובין טריפטנים נוספים במחקר זה.

במחקר זה מסוג מחקר רב מוסדי, כפול סמיות בבחירה אקראית נכללו 109 נבדקים מבוגרים הסובלים ממיגרנה.  כל הנבדקים נטלו sumatriptan ללא הקלה במידת הכאב לאחר שעתיים מנטילת התרופה. 

במסגרת המחקר הנבדקים טופלו ב- Rizatriptan פומי במינון של 10 מ”ג בלפחות שני התקפי מיגרנה.  הטיפול נמשך עד 4 חודשים.

המטרה העיקרית הייתה השגת הקלה בכאב לאחר שעתיים מנטילת התרופה.  הקלה נחשבה כהעדר כאב או כאב שפחת לכאב קל.  מטרה משנית הייתה חופשיות מכאב לאחר שעתיים.

באופן בלתי מפתיע, החוקרים מצאו כי Rizatriptan עדיף על פלצבו בהקלה על הכאב ובחופשיות מכאב.  באופן כללי התרופה נסבלה היטב ע”י הנבדקים.

בין תופעות הלוואי של Rizatriptan יש לציין כאב בטן עליונה, בחילה, סחרחורת, נימול וישנוניות.  כל התופעות הללו היו שכיחות יותר בשימוש ב- Rizatriptan בהשוואה לפלצבו.

יש לציין כי אין לתת Rizatriptan לחולי מחלת לב איסכמית או מחלות קרדיו-וסקולאריות נוספות.  כמו כן, היות ו Rizatriptan מעלה לחץ דם, אין להשתמש בו בחולים עם יתר לחץ דם בלתי מאוזן.

אין ליטול Rizatriptan במהלך 24 שעות מנטילת תרופות מסוג – 5-hydroxytryptamine receptor agonist, ergotamine-containing drug או ergot-type medication.

בנוסף יש להמנע משימוש בתרופה באלו הסובלים ממיגרנה המיפלגית או בזילארית.

במאמר סקירה שפורסם לאחרונה ב- Expert Review of Neurotherapeutics נכתב כי שבעת הטריפטנים הזמינים נכון להווה, מראים מאפיינים דומים באופן כללי, אך קיימים גם הבדלים פרמקולוגיים בעלי חשיבות קלינית בין התרופות.

לדברי הכותבים, Rizatriptan במינון של 10 מ”ג הדגים שיעורי תגובה גבוהים יותר וכן תחילת פעילות מהירה יותר בהשוואה ל-  sumatriptan במינון של 100 מ”ג.  כמו כן הודגם פרופיל סבילות טוב יותר בנוכחות Rizatriptan.

לאור היעילות המוגבל של sumatriptan, טיפול בטריפטן יעיל יותר נחוץ עבור רוב החולים עם התקפי מיגרנה חריפים. 

המומחים טוענים כי על אף שקיימים מאפיינים פרמקוקינטיים שונים ואינטראקציות שונות בין הטריפטנים השונים, לחמישה טריפטנים תכונת תחילת פעילות מהירה, והם כוללים את Rizatriptan ואת sumatriptan ביניהם.  לאור זאת, המומחים מתקשים לקבוע כי אחת מהתרופות הנ”ל הינה יעילה יותר מהשניה בהיבטים קליניים.  לדבריהם, יש לקבוע את הטיפול המתאים ביותר לשביעות רצון החולה.

הם מוסיפים כי טיפול להקלת מיגרנות יכול להתבצע באמצעות תרסיסים אפיים או זריקות ולא רק במתן פומי.  כמו כן חלק מן החולים זקוקים למתן סימולטני של תרופת NSAID (nonsteroidal anti-inflammatory drug) על מנת לשפר את יעילות הטיפול ולהפחית חזרה של התקפי מיגרנה.

מתוך הכנס השנתי ה- 52 של ה- AHS (American Headache Society), שנערך ביוני 2010, בלוס אנג’לס, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    בשנים האחרונות, ה-FDA אישר מספר אנטיביוטיקות חדשות למאבק בחיידקים עמידים: סקירה חדשה שפורסמה בירחון U.S. Pharmacist בחנה תרופות אלו המשמשות בעיקר בבתי החולים. יהונתן ניסן משתף את הסקירה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה