Migraine

Gabapentin לטיפול בכאב ראש כרוני ? (Neurology )

ה-Gabapentin (שם מסחרי –   NEURONTIN ) שהתוויתו היא לטיפול בהתקפי אפילפסיה השתתף בניסוי אקראי, כפול סמיות שבו ניסו החוקרים לבחוו את יעילותו של התכשיר בטיפול בכאבי ראש כרוניים.

כאב ראש כרוני הוגדר ככאב שנמשך מעל 4 שעות, מידי יום או יותר מ-15 י מים בחודש לאורך של 6 חודשים לפחות.

חוקרים אוסטרליים גייסו 133 מטופלים עם כאבי ראש יומיים כרוניים, מהם 95 התאימו למחקר. במרבית המטופלים ניצפו מאפיינים של כאבי ראש, מיגרנה וכאבי ראש הנגרמים ממתח. משתמשי יתר בטריפטאנים או ארגוטמינים הוצאו מהמחקר.

לאחר 4 שבועות של תצפיות שנועדו ליצור מאפיינים ותבניות בסיסיות, קיבלו המטופלים למשך 8 שבועות  gabapentin  במינון שעלה עד 2400 מ”ג ליום, ולאחר מכן 8 שבועות של טיפולים אחרים, או פלצבו.

התוצאה המרכזית שנמדדה במחקר הייתה של ימים חופשיים מכאבי ראש. במצב הבסיס נצפה מצב של כ- 10% ימים חופשיים מכאב ראש. קבוצת הפלצבו השתפרה ל-17.5% ימים חופשיים, וקבוצת ה-  gabapentin  הגיעה ל- 26.6% ימים חופשיים. התוצאות היו מובהקות סטטיסטית.

מבחינת עוצמת כאבי הראש נראה גם שקבוצת ה- gabapentin סבלה מעוצמה נמוכה יותר של כאבים. מאידך הטיפול ב-  gabapentin היה כרוך ביותר תופעות לואי כמו סחרחורת וישנוניות.

הסוקר של Journal Watch מעיר כי נראה שהתכשיר השיג שיפור מובהק סטטיסטי אך הוא אינו שיפור קליני משמעותי, שיפור של 9% בלבד בהשוואה בפלצבו בימים חופשיים. נראה שיש גם מס’ פגמים בתכנון המחקר כמו הגדרת כאבי הראש, והגדרת שימוש עודף בתרופות אנלגיטיות אחרות. יחד עם זאת, ייתכן בהחלט שיש כאן חלופה חדשה ומעניינת לטיפול בכאבי ראש נשנים וכרוניים ושיש מקום לבדוק ולנסות אותה, גם אם לא צריך לפתח ציפיות יתר… 

לכתבה בג’ורנאל וואצ’ 

לאבסטרקט

Published in Journal Watch January 20, 2004

Spira PJ et al. Gabapentin in the prophylaxis of chronic daily headache: A randomized, placebo-controlled study. Neurology 2003 Dec 23; 61:1753-9.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה