Metabolic Syndrome

האם סינדרום מטבולי הוא גורם סיכון במושתלים?

במחקר חדש בן 3 שנים שעקב אחר מושתלי כליה-לבלב התגלה גורם סיכון נוסף להפרעה בתפקודי כליה, שעשוי לסייע לרופאים להגדיר מחדש את מטרות הטיפול.

החוקרים מצאו כי סינדרום מטבולי, תסמונת הכוללת צבר תסמינים המעלים את הסיכון למחלות לב, מהווה בנוסף גם גורם סיכון להדרדרות תפקודי כליה בחולים שעוברים השתלה משולבת של כליה ולבלב. הסיכון גבוה במיחד כאשר השתלת הלבלב נכשלת. המחקר כלל 298 מושתלים, מ-25 מרכזי השתלה.

לאור הממצאים עולה כי יש לעשות כל הניתן כדי לשמור על תפקוד הלבלב המושתל, מאחר שהוא עשוי להגן מפני חוסר תפקוד של הכליות בעתיד. הממצאים מדגישים גם את חשיבות איזון המשקל, לחץ דם, רמות הסוכר והכולסטרול המשתנים המגדירים את התסמונת המטבולית.

ההתקדמות בתרופות אימונוסופרסיביות הוריד משמעותית את הסיכון לדחיה חריפה במושתלי כליה ולבלב. המנתחים מתמקדים בפיתוח שיטות למניעה או האטת ההדרדרות ההדרגתית בתפקודי הכליה, שעשויה להביא לצורך בהשתלה נוספת.

מחקרים קודמים הוכיחו כי סינדרום מטבולי הוא גורם סיכון להדרדרות כרונית של התפקוד הכלייתי במושתלי כליות. עם זאת, ההשפעה של התסמונת המטבולית במקרים של השתלה סימולטנית של כליה ולבלב, וחשיבות לבלב מושתל מתפקד בחולים אלו, לא נבחנה מעולם.

כל שנה מתבצעות כ-700 השתלת כליה-לבלב בארה”ב. הפרוצדורה מבוצעת בחולי סכרת מסוג 1 או סוג 2 ואי ספיקת כליות. הלבלב אחראי לייצור אינסולין, הורמון שמסייע בויסות רמות הסוכר בדם. חולי סכרת אינם מייצרים מספיק אינסולין, או אינם יכולים לנצל את האינסולין ביעילות. התפקיד העיקרי של הכליות הוא לסנן את תוצרי הפסולת ועודפי המים מהגוף, ע”י ייצור שתן.

אבחנת סינדרום מטבולי מבוססת על לפחות 3 מהבאים BMI גדול מ-30, היקף מותנים גדול מ-40 אינץ’ לגברים או 35 אינץ’ לנשים, רמות טריגליצרידים גבוהות, רמות נמוכות של כולסטרול “טוב”, לחץ דם גבוה או רמות סוכר גבוהות בדם.

במסגרת המחקר עקבו אחר 298 חולים למשך 3 שנים, לאחר השתלת סימולטנית של כליה ולבלב. החוקרים מצאו כי שכיחות הסינדרום המטבולי ירדה מ-59% לפני ההשתלה ל-19%, שנה אחת לאחר ההשתלה. הירידה צפויה מאחר שההשתלה אמורה לטפל בסכרת, אחד ממרכיבי תסמונת מטבולית.

מושתלים שענו על קריטריוני סינדרום מטבולי גם לאחר שנה מההשתלה, היו בסיכון גדול פי 10 לירידה בתפקודי כליות 3 שנים לאחר ההשתלה, בהשוואה למושתלים שלא ענו על הקריטריונים של סינדרום מטבולי. החוקרים בדקו כיצד תפקוד הלבלב המושתל משפיע על הקשר בין סינדרום מטבולי ותפקודי הכליה, ומצאו כי חולים עם כישלון מוקדם של הלבלב המושתל בנוכחות סינדרום מטבולי, היו בסיכון הגדול ביותר לחוסר תפקוד כלייתי בטווח הרחוק.

החוקרים טוענים כי דרוש מחקר נוסף בכדי להבין טוב יותר את חשיבות לבלב מושתל מתפקד בשמירה על תפקודי הכליה המשותלת בחולים עם סינדרום מטבולי, כך שניתן יהיה להמשיך ולשפר את סיכויי ההישרדות לטווח הארוך של שני האיברים.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות נמוכות מאוד או גבוהות מאוד של HDL (או High-Density Lipoprotein) מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בנשים עם סוכרת מסוג 2, אם כי לא תועד קשר דומה בגברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הדוק בין רמות HDL נמוכות ובין הסיכון למחלת כליות משנית […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

  • ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי בהפחתת סיבוכי רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Complications)

    ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי בהפחתת סיבוכי רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Complications)

    מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Journal of Diabetes Complications עולה כי במחקרים תצפיתיים ניתוח בריאטרי הוביל לירידה גדולה יותר בסיכון להתפתחות או החמרת כף רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לטיפול תרופתי, אך לא זוהה קשר דומה במחקרים אקראיים ומבוקרים. ההתערבות הבריאטרית מלווה בשיפור נוירופתיה סוכרתית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    שלום לכולם וברוכים הבאים לעוד פרק של “טיפ מחדר הרופא”, הפעם נעסוק באחת מהמחלות החשובות והקשות לאבחון – סרטן המעי. פרופסור איתמר רז יחלוק איתנו מידע חדש ומרתק מתוך מאמר שהתפרסם ב-JAMA OPEN ממאי האחרון. נלמד על השיטות המתקדמות לאבחון מוקדם והדרכים לשיפור הסיכויים לטיפול מוצלח. לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה