Melanoma & BCC

בדיקה פשוטה להערכת הסיכון למלנומה: ספירת השומות באמה (Brit J Dermatol.)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Dermatology במהלך חודש אוקטובר מדווח צוות חוקרים מבריטניה ואיטליה כי ניתן להעריך את הסיכון של נבדק להתפתחות מלנומה במהירות ובפשטות ע”י ספירת מספר השומות על אחת הזרועות.

על-בסיס הנתונים ממחקר שכלל למעלה מ-3,500 נשים תאומות, הם מצאו כי ניתן לנבא את ספירת סך שומות בכל הגוף על-פי ספירת מספר השומות בזרוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות התקדמות לאחרונה בזיהוי מוטציות גנטיות במלנומה, ספירת שומות עדיין מהווה את הגורם הסיכון החשוב ביותר למלנומה. ספירת שומות בכל הגוף עשויה לצרוך זמן רב ובמטרה לזהות חולים בסיכון למלנומה, מחקרים רבים התבססו על ספירת שומות באתרי גוף נבחרים כסמן נלווה לספירת השומות בכל הגוף.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את האתר בגוף, המנבא בצורה הטובה ביותר את סך כמות השומות בגוף, במדגם נשים תאומות ובריאות. הממצאים נבחנו בקבוצת ביקורת ממחקר מקרה-ביקורת מבריטניה ולאחר מכן הוכן מודל ניבוי. השטח מתחת לעקומה שימש להערכת הסף הטוב ביותר לנוכחות ספירה של מעל 50 או 100 שומות בכל הגוף.

מדגם המחקר כלל 3,694 תאומות. החוקרים זיהו ירידה משמעותית בספירה הכוללת של שומות בגוף לאחר גיל 30 (p<0.001). האתרים המנבאים ביותר את סך הנגעים בכל הגוף כללו את הזרועות והרגליים. הזרוע נותרה האתר המנבא ביותר של סך הנגעים בכל הגוף כאשר נבחנה באוכלוסיית ביקורת שכללה את שני המינים. במחקר התאומות, בנשים עם למעלה מ-11 שומות בזרוע ימין תועדה עליה של כמעט פי תשע לנוכחות מעל 100 שומות בכל הגוף (יחס סיכויים של 9.38).

החוקרים מסכמים וכותבים כי היכולת להעריך את סך כמות השומות בכל הגוף במהירות עפ”י בחינת זרוע אחת עשויה לסייע רבות בהערכת הסיכון למלנומה.

Brit J Dermatol. Published online October 19, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה