Melanoma & BCC

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול משולב כנגד מלנומה (מתוך הודעת ה-FDA)

FDA

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את הטיפול ב-Nivolumab בשילוב עם Ipilimumab בחולים עם מלנומה גרורתית או לא-נתיחה, כך פורסם בהודעה מטעם חברת התרופה. הטיפול המשולב מוגבל לשימוש בחולים ללא מוטאציית BRAF V600.

מדובר באישור הראשון מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי של טיפול אימונותרפי משולב כנגד מחלה ממארת. שתי התרופות הללו כבר מאושרות כטיפול מונותרפי במקרים אלו. מומחים שונים טענו כי לשילוב תוצאות מבטיחות, אך אחרים הביעו חשש מפני עלות הטיפול ורעילות מוגברת עם השילוב הנ”ל.

האישור מבוסס על נתונים ממחקר CheckMate-069 בשלב 2, שכלל 140 חולים ובמהלכו נערכה השוואה בין הטיפול המשולב ובין טיפול מונותרפי ב-Ipilimumab בחולים עם מלנומה מתקדמת. תוצא הסיום העיקרי הוגדר כשיעורי תגובה אובייקטיבית בחולים ללא מוטאציית BRAF; עם זאת, המחקר כלל גם חולים עם מלנומה ומוטאציית BRAF.

בחולי מלנומה ללא מוטאציית BRAF, שיעורי התגובה האובייקטיבית היו גבוהים יותר עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-Ipilimumab בלבד (60% לעומת 11%, p<0.001). עוד תועדו שיעורים גבוהים יותר של תגובה מלאה עם הטיפול המשולב, בהשוואה לטיפול מונותרפי (17% לעומת 0%) ושיעור גבוה יותר של תגובה חלקית (43% לעומת 11%).

הסיכון להתקדמות היה נמוך ב-60% בחולים תחת הטיפול המשולב, בהשוואה למונותרפיה (יחס סיכון של 0.40, p<0.002). חציון ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 8.9 חודשים עם הטיפול המשולב ועל 4.7 חודשים עם טיפול מונותרפי ב-Ipilimumab.

ממצאי המחקר מספקים את הבסיס הקליני לטיפול המכוון כנגד מערכת החיסון באמצעות שני תכשירים ייעודיים בחולים עם מלנומה גרורותית.

הטיפול המשולב לווה בשיעור גבוה יותר של אירועים חריגים, כאשר כל הבאים הופיעו בשכיחות גבוהה יותר עם טיפול משולב: אירועים חריגים חמורים (62% לעומת 39%), אירועים חריגים שהובילו להפסקה קבועה של הטיפול (43% לעומת 11%) או דחיית מינון טיפול (47% לעומת 22%) ואירועים חריגים בדרגה 3 או 4 (69% לעומת 43%).

בנוסף, 27% מהחולים בקבוצת הטיפול המשולב לא השלימו את כל ארבעת מחזורי הטיפול. הופעה ראשונה של תופעת לוואי בדרגה 3 או 4 הייתה במהלך מתן הטיפול המשולב ב-56 חולים (59%) ובמהלך מתן Nivolumab בלבד ב-9 חולים (10%). האירועים החריגים הנפוצים ביותר שהובילו להפסקת Nivolumab, בהשוואה ל-Ipilimumab בלבד, כללו דלקת מעי גס (16% לעומת 2%), שלשולים שלא טופלו באמצעות קורטיקוסטרואידים (4% לעומת 4%), עליה בריכוז ALT (4% לעומת 0%), דלקת ריאות (3% לעומת 0%), ועליה בריכוז AST (3% לעומת 0%).

האירועים החריגים החמורים הנפוצים ביותר עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-Ipilimumab, כללו דלקת מעי גס (17% לעומת 9%), שלשולים (9% לעומת 7%), חום (6% לעומת 7%) ודלקת ריאות (5% לעומת 0%).

האירועים החריגים הנפוצים ביותר, בשכיחות של לפחות 20% מהחולים שטופלו במשלב, בהשוואה ל-Ipilimumab בלבד, כללו פריחה (67% לעומת 57%), גרד (37% לעומת 26%), כאבי ראש (24% לעומת 20%), הקאות (23% לעומת 15%) ודלקת מעי גס (22% לעומת 11%).

טיפול מונותרפי ב-Nivolumab מלווה באירועים חריגים על-רקע פעילות מערכת החיסון, כולל דלקת ריאות, דלקת מעי גס, דלקת כבד, הפרעות אנדוקריניות, דלקת כליות והפרעה בתפקוד הכלייתי ופריחה, כמו גם תגובות באתר העירוי ורעילות לעובר.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה