Melanoma & BCC

טיפול אדג’וונטי ב-GM-CSF וחיסון אינו מביא לשיפור שיעורי ההישרדות בחולי מלנומה (J Clin Oncol)

טיפול אדג’וונטי ב-GM-CSF (Granulocyte-Macrophage Colony Stimulating Factor) וחיסון פפטידי אינו מביא לשיפור שיעורי ההישרדות בחולים עם מלנומה בסיכון-גבוה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים בחנו את ההשפעות של GM-CSF ו/או חיסון חלבוני במחקר בשלב 3 שכלל 815 חולים לאחר כריתה מלאה של מלנומה בשלב III או IV.

חציון ההישרדות הכוללת היה ארוך יותר ב-10.3 חודשים וחציון הישרדות ללא-הישנות היה ארוך ב-2.65 חודשים בחולים שטופלו ב-GM-CSF (בהשוואה למטופלים בפלסבו), אך הבדלים אלו לא עמדו במשך שהוגדר מראש שנדרש למשמעותי. בדומה, הטיפול בחיסון החלבוני הביא לעליה נומינאלית בחציון ההישרדות הכולל ובחציון ההישרדות ללא-הישנות, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מוסיפים כי מצב HLA-2 (Human Leukocyte Antigen-2) לא השפיע על התוצאות בחולים ומתן GM-CSF לא הביא לשיפור משמעותי בתוצאות בחולים שטופלו בחיסון החלבוני.

מניתוח הנתונים עלה כי GM-CSF הביא לשיפור ההישרדות הכוללת בחולים עם גרורות ויסארליות, בעוד שהחיסון החלבוני הביא לשיפור שיעורי הישרדות ללא-הישנות בחולים עם מחלה בשלב IIIC/M1 אך עם החמרה בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות בחולים עם מחלה בשלב M1b או M1c.

אירועים חריגים על רקע הטיפול היו נפוצים יותר בחולים שטופלו ב-GM-CSF או בחיסון החלבוני, אך ההבדלים בהשוואה לביקורות לא היו מובהקים סטטיסטית.

בסיכומו של דבר, התוצאות היו שליליות, ממצאים מאכזבים בעיניי החוקרים. מניתוח תתי-קבוצות עלו הבדלים אפשריים על-בסיס כריתה של גרורות ויסארליות או לא-ויסארליות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מוקדם מדי לוותר על הרעיון לפיו חיסונים עשויים לכוון את מערכת החיסון כנגד תאי סרטן, בדיוק כפי שהיה מוקדם מדי לוותר על אימונותרפיה לפני מספר שנים.

J Clin Oncol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה