Melanoma & BCC

נסיגה של הגידול עשויה לחסוך את הצורך בביופסית קשרית זקיף במלנומה (JAMA Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology מתפרסמות תוצאות מטה-אנליזה שכללה למעלה מ-10,000 חולי מלנומה, מהן עולה כי הסיכון לחיוביות קשרית זקיף היה נמוך משמעותית באלו עם התקדמות היסטולוגית בהשוואה לאלו ללא התקדמות זו. מהנתונים עולה כי נסיגה של הגידול עשויה לשמש לבחירת החולים המתאימים ביותר לביופסיה של קשרית הזקיף.

החוקרים ערכו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית, לאחר חיפוש במאגרי MEDLINE, Scopus ו-Cochrane Library אחר מאמרים שפורסמו בין 1 בינואר, 1990, ועד יוני, 2014. בסופו של דבר, הסקירה כללה 14 מחקרים עם 10,098 משתתפים, בהם הם חישבו את יחס הסיכויים לנסיגה של הגידול בהתאם למיקרו-גרורות לקשריות לימפה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות הפרוגנוסטית של נסיגה של הגידול נידונה בעבר בספרות הרפואית. הקשר עם ביופסית קשרית הזקיף לא נבחן ולא אושר עד כה. בעבר הם דיווחו על חשיבות פרוגנוסטית במדגם גדול של חולי מלנומה וכעת הם ביקשו להמשיך ולבחון את ההשפעה של נסיגה של הגידול על תוצאות ביופסית קשרית זקיף.

מהסקירה עלה כי בחולים עם נסיגה היסטולוגית תועד סיכוי נמוך יותר למיקרו-גרורות בביופסית קשרית זקיף (יחס סיכויים של 0.56) בהשוואה לחולים ללא נסיגה של הגידול. במחקרים שהוגדרו כמחקרים באיכות טובה, יחס הסיכויים היה אף נמוך יותר ועמד על 0.48.

החוקרים מאמינים כי במידה ולוקחים בחשבון נסיגה היסטולוגית של הגידול בנפרד ניתן יהיה לשנות במידה מסוימת את הגישה להערכת חולי מלנומה.

JAMA Dermatol. Published online September 2, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה