Melanoma & BCC

המלצה לעדכון ההנחיות לבדיקות סקירה למלנומה (JAMA Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology טוענים מומחים כי בדיקת סקירה שגרתית ומכוונת למלנומה ע”י הרופא המטפל הינה גישה משתלמת מבחינת מאזן עלות-תועלת, אך דורשת תגמול טוב יותר והכשרה מתאימה בכדי להבטיח שיפור כישורי הבדיקה של הרופאים.

ההמלצה פורסמה בעקבות פרסום הממצאים של תכנית נסיונית של בדיקות סקירה לסרטן העור שנערכו בגרמניה בשנים 2003 ו-2004. באותו מחקר נכללו כ-360,000 משתתפים שעברו בדיקות ע”י רופאים שאינם רופאי עור, שלקחו חלק בקורס הכשרה בן שמונה שעות, השלימו הערכות תפקוד ותוגמלו בשכר של 20 דולרים לכל בדיקת עור. נבדקים עם נגעים חשודים הופנו לרופא עור. סך העלות של בדיקות עור עמד על 7.2 מיליון דולרים.

הגישה בת שני השלבים הובילה לזיהוי 3,103 גידולי עור ממאירים, עליה של 34% בהשוואה לצפוי באוכלוסיה זו. מרבית המלנומות הנוספות שאובחנו היו נגעים בעובי דק, קלים לטיפול. חמש שנים לאחר התכנית הנסיונית, שיעורי התמותה עקב מלנומה ירדו מצפי של 2.00 ל-100,000 ל-0.79 ל-100,000 מקרים בגברים ומ-1.30 ל-0.66 ל-100,000 מקרים בנשים.

במאמר טוענים המומחים כי זיהו מכשולים עיקריים ליישום תכנית דומה בארצות הברית, כולל העדר תגמול, מחסור בזמן, הכשרה לא-מספקת וספק של הרופא בנוגע לכישוריו לאבחן נגעים חשודים. ההמלצה שלהם היא לשלב תכנית סקירה שגרתית למלנומה ע”י הרופאים המטפלים, בפרט אוכלוסיות בסיכון גבוה לפי ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית.

גורמי סיכון למלנומה כוללים היסטוריה משפתית של סרטן העור והיסטוריה אישית של חשיפה מוגזמת לשמש או שימוש במיטות שיזוף. בנוסף, במטופלים עם גוון עור בהיר, נבוסים רבים, נבוסים משתנים או לא טיפוסיים וצפיפות גבוהה של נמשים, מתאימים גם הם לבדיקות סקירה.

ההמלצה היא לבדיקת עור כל-גופית כחלק משירותי רפואה מונעת. ניתן להאיץ את בדיקת העור ע”י התמקדות ברגליים, זרועות, צוואר ופנים (אזורים חשופים לשמש) ובגב (אזור שקשה לראות). לאחר שהרופא חש בנוח עם הבדיקה, ניתן להשלימה תוך מספר דקות, אך השגת תחושת בטחון בבדיקה דורשת הכשרה נוספת.

JAMA Dermatol. Published online September 3, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה