Melanoma & BCC

עליה ניכרת בשיעורי ההישרדות של חולי מלנומה עם שילוב תרופתי חדש (מתוך כנס ה-ASCO)


מנתונים חדשים ממחקר בשלב I עולה כי השילוב של טיפול אימונותרפי ב-Ipilimumab והנוגדן הניסיוני Nivolumab, לטיפול במלנומה מלווה בשיעורי הישרדות כוללים גבוהים במיוחד, העומדים על 85% מהמטופלים לאחר שנה אחת ו-79% לאחר שנתיים. הממצאם הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology).

החוקרים מוסיפים כי חציון ההישרדות הכוללת ב-53 החולים שטופלו במחקר עמד על 40 חודשים, ממצא חסר תקדים נוסף. חציון ההישרדות הכוללת הטוב ביותר במדגם החולים עם מלנומה גרורתית, גם אלו שקיבלו את הטיפולים החדשים, עמד על כ-24 חודשים.

מדובר בהתקדמות ממשית ומשמעותית, עם ממצאים חסרי תקדים בתחום הטיפול במלנומה, ועל-כן המומחים כה מתרגשים מהנתונים.

כל 53 החולים שנכללו במחקר בשלב 1, הנמשך בימים אלו, אובחנו עם מלנומה לא-נתיחה בשלב III או IV (גרורתית), וקיבלו עד שלושה טיפולים קודמים.

החולים טופלו ב-Nivolumab ו-Ipilimumab כל שלושה שבועות, עם ארבעה מינונים בסך הכל (12 שבועות), ולאחר מכן ב-Nivolumab כל שלושה שבועות, עם סך כולל של ארבעה מינונים. לאחר מכן, לאחר 24 שבועות, ניתן טיפול משולב כל שלושה חודשים.

בכנס ASCO לפני כשנה, החוקרים דיווחו על שיעורי תגובה אובייקטיביים עם משלב זה של 40%. אך שיעור של 53% תואר בתת-קבוצה של 17 חולים שקיבלו את הטיפול המשולב והמשיכו במינונים מקסימאליים שיא חדש נוסף בתחום הטיפול במלנומה גרורתית.

השנה, החוקרים חזרו עם נתונים מעודכנים ל שיעורי התגובה וההישרדות, לאחר מעקב של שנה נוספת אחר 53 המשתתפים.

שיעורי התגובה המלאה המאושרים כעת עומדים על 17% (9 מבין 53 חולים), עליה מ-10% (5 מבין 52 חולים שדווחה לפני שנה. שיעורי התגובה המלאה ככל הנראה גבוהים יותר, אך נפגמו מעט עקב בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת שסיפקו פרטים רבים.

הקטנה של הגידול בהיקף של לפחות 80% תוארה ב-42% מהמטופלים, כאשר במקרים רבים מדובר היה בתגובה כמעט-מלאה.

עלה חשש בנוגע לתגובה לטיפול של חולים עם מוטאציות בגן BRAF, המהווים כמחצית מכלל החולים עם מלנומה. עם זאת, הפעילות הייתה דומה בחולים עם וללא מוטאציה בגן זה. בדומה, הפעילות הייתה דומה ללא תלות במצב PD-L1 (Programmed Death Ligand 1), סמן חדש למלנומה וגידולים אחרים.

החוקרים מוסיפים כי במדגם נוסף שכלל 41 חולים, המקבלים טיפול במסגרת שלב 2/3, שיעורי התגובה המלאים עומדים על 43%. לפיכך, הפעילות של הטיפול המשולב אושרה. החסרון של טיפול אימונותרפי משולב הוא סיכון מוגבר לתופעות לוואי, אך החוקרים מדגישים כי אלו ניתנים לטיפול והפיכים ברוב החולים.

מתוך כנס ה-ASCO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה