Melanoma & BCC

החשיבות הפרוגנוסטית של מספר אגני ניקוז בחולי מלנומה (מתוך הכנס השנתי ה-98 מטעם ה-American College of Surgeons)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-98 מטעם ה-American College of Surgeons עולה כי לאגני ניקוז מרובים אין משמעות פרוגנוסטית בחולים עם מלנומה עורית ראשונית. מדובר בתוצאות המחקר הראשון להערכת גורמים פרוגנוסטיים סטנדרטיים בחולי מלנומה עם אגן ניקוז יחיד או אגני ניקוז מרובים.

החוקרים זיהו 275 חולים עם אגני ניקוז מרובים של קשריות לימפה, עבורם היו נתונים מלאים זמינים אודות גיל, מין, עומק Breslow, שלב T, כיב, אתר ראשוני ומצב הקשריות. חולים אלו עברו מיפוי קשריות לימפה לפני הניתוח, ביופסיה תוך-ניתוחית של קשרית הזקיף ו-WLE (Wide Local Excision) של מלנומה עורית בשלב I/II.

בחולים עם אגני ניקוז מרובים שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה לעשר שנים היו גרועים יותר משמעותית, עם שיעורי הישרדות כוללים מעט גרועים יותר, בהשוואה לאלו עם אגני ניקוז יחידים. עם זאת, מניתוח סטטיסטי עלה כי מספר אגני הניקוז אינו גורם מנבא משמעותי לגרורות לקשריות לימפה.

החולים נבחנו כ-259 זוגות תואמים (86.9% עם מעורבות של הגו, 2.3% מעורבות גפיים ו-10.8% מעורבות של ראש/צוואר). הזוגות תאמו היטב, והנתונים הדמוגרפיים היו דומים מאוד בקבוצות החולים עם אגן ניקוז יחיד ואגני ניקוז רבים.

כאשר החוקרים בחנו את הקבוצות התואמות הם לא זיהו הבדלים בשיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים בין שתי הקבוצות. כמו כן, לא זוהו הבדלים בשיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה בין שתי הקבוצות ושיעורי ההישנות היו דומים.

החוקרים זיהו קבוצה קטנה של חולים בהם קיים הבדל. למרות שההבדל לא היה מובהק סטטיסטית, עקומות ההישרדות החלו להיפרד בחולים עם מספר גדול יותר של קשריות חיוביות. ייתכן כי ההבדל הנ”ל בהישרדות משקף הבדל בנטל הגידול.

מניתוח רב-משתנים עלה כי שלב T גבוה יותר, התכייבות וחיוביות קשריות לימפה נקשרו כולם עם ירידה בשיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה (p<0.01) ושיעורי ההישרדות ללא-מחלה (P<0.001). מספר אגני הניקוז היה חסר חשיבות.

מתוך הכנס השנתי ה-98 מטעם ה-American College of Surgeons

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה