Melanoma & BCC

הערכת תוצאות טיפול משולב בשתי תרופות ניסיוניות כנגד מלנומה מתקדמת (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology)

טיפול משולב בשני תכשירים ניסיוניים המיועדים לטיפול במלנומה מתקדמת הביא להאטת התקדמות הממאירות בשיעור דומה לטיפול היחיד הסטנדרטי כיום ב-Vemurafenib, כך עולה מתוצאות נתונים ממחקר בשלב 1/2 שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology. עם זאת, הטיפול המשולב נמצא פחות רעיל, בעיקר בכל הנוגע להתפתחות ממאירויות עוריות משניות.

כל המשתתפים במחקר אובחנו עם מוטאציה BRAF V600, מוטאציה המופיעה בכ-50% מהחולים במלנומה, ואינה מופיעה בתאים תקינים. מדגם המחקר כלל 77 חולים שלא קיבלו טיפול קודם במעכבי BRAF.

הטיפול המשולב במעכב BRAF, Dabrafenib, ומעכב MEK, Trametinib, הביא לחציון שיעורי הישרדות ללא-התקדמות של 7.4 חודשים ב-77 חולים, שיעור דומה לזה שתועד במחקרים קודמים עם טיפול ב-Vemurafenib (מעכב BRAF גם כן).

החוקרים מדווחים על שיעורי תגובה כוללת של 57% (44 חולים). תועדו שישה מקרים של תגובה מלאה (8%), 38 מקרים של תגובה חלקית (49%) ו-29 חולים עם מחלה יציבה (38%). רק בשלושה חולים (4%) נרשמה התקדמות של המחלה במהלך תקופת המחקר.

עיקר תשומת הלב ניתנה לרעילות העורית עם תופעות בדרגה 3 ומעלה, בעקבות הטיפולים התרופתיים. רק 3% מהחולים פיתחו SCC (Squamous Cell Carcinoma); מנגד, ההיארעות בחולים שקיבלו טיפול בתרופה אחת, בין אם Dabrafenib או Vemurafenib, עמדה על 15%-25%.

רק 5% מהחולים במחקר אובחנו עם נגעי Actinic Keratosis קדם-ממאירים, ו-2% פיתחו פפילומה עורית. מספרים אלו היו טובים יותר בהשוואה לתוצאות עם טיפול במעכב BRAF יחיד. 22% מהמשתתפים במחקר פיתחו פריחה עורית.

החוקרים מדגישים כי נרשמה ירידה משמעותית בשיעורי הרעילות העורית. באותה עת, שיעורי היארעות חום בדרגה 3 ומעלה עמדו על 8%, שיעור גבוה מהצפוי עם טיפול במעכב BRAF יחיד.

פרופיל תופעות הלוואי לא היה צפוי כאשר הופיע לראשונה. מאז חוקרים הבינו כי מעכבי MEK מדכאים את התופעות הלוואי העוריות של מעכבי BRAF.

הממאירויות העורית המשניות הקשורות בטיפול במעכבי BRAF הן יחסית שפירות, בהשוואה למלנומה, ואינן מהוות סיבה להפסקת הטיפול.

עד לפרסום נתונים ממחקר בשלב 3, לא ניתן לקבוע אם טיפול משולב יעיל יותר מטיפול ב-Vemurafenib בלבד.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה