Melanoma & BCC

בדיקת סקר לנגעים בעור המבוצעת על ידי רופאים עוזרת לזהות נגעים רבים יותר ובשלב מוקדם יותר (מתוך Arch Dermatol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Archives of Dermatology עולה כי בדיקת סקר לנגעים בעור המבוצעת על ידי רופאים מביאה לשיעור גבוה יותר של אבחון נגעי מלנומה, וכן אבחון של נגעים בשלב בו הם דקים יותר בהשוואה לזיהוי על ידי המטופלים.

במחקר זה השוו החוקרים בין מאפייני מלנומה ותבניות אבחון במטופלים חדשים לעומת מטופלים חוזרים עם נגע של מלנומה במרפאת עור בניו יורק. במחקר השתתפו כמעט 400 מטופלים אשר אובחנו עם מלנומה עורית בין השנים 1998-2008. לצרכי המחקר חולקו המטופלים לשתי קבוצות מטופלים חוזרים, המוגדרים כמטופלים הנמצאים במעקב במרפאת העור בשל נגע פיגמנטוטי במשך לפחות 3 חודשים, או מטופלים חדשים למרפאה.

החוקרים מצאו כי מטופלים חוזרים הדגימו שיעור גבוה יותר של מחלה in situ (שיעור של 70% לעומת 57%, P<0.001 ) וכן עובי דק יותר של מלנומה חודרנית (0.45 מ”מ לעומת 0.82 מ”מ, P=0.002 ). כמו כן, מטופלים חוזרים הדגימו שיעור נמוך יותר של סמנים פרוגנוסטיים גרועים, כגון התכייבות הנגע, ומיטוזות עוריות (dermal mitoses ) בהשוואה למטופלים חדשים.

בקרב המטופלים החדשים 63% מהנגעים נמצאו על ידי רופא, לעומת 82% בקרב מטופלים חוזרים. סך של 18% מכל הנגעים נמצאו על ידי המטופלים. מרבית (64%) הנגעים אשר זוהו על ידי המטופלים זוהו בשל השתנות של הנגע. נגעים אשר זוהו על ידי רופאים היו דקים יותר בהשוואה לנגעים אשר זוהו על ידי המטופלים. היחס הכולל בין נגעים שפירים לממאירים לפי ביופסיה היה 5.4:1.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת סקר לנגעים בעור המבוצעת על ידי רופאים מביאה לשיעור גבוה יותר של אבחון נגעי מלנומה, וכן אבחון של נגעים בשלב בו הם דקים יותר בהשוואה לזיהוי על ידי המטופלים.

Arch Dermatol. July, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה