Melanoma & BCC

האם נטילת משככי כאבים מסוג NSAIDs עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות מלנומה? (מתוך Journal of Investigative Dermatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון Journal of Investigative Dermatology עולה כי אנשים אשר נטלו משככי כאבים מסוג Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) ובייחוד אספירין לפחות פעם בשבוע למשך למעלה מחמש שנים הראו מידת מה של אפקט מגן מפני התפתחות מלנומה. עם זאת, החוקרים מדגישים כי אין להסיק מממצאיהם אלו כי נטילת משככי כאבים מפחיתה את הסיכון להתפתחות סרטן העור, ומזכירים כי במחקר פרוספקטיבי גדול אשר ערכו בשנת 2008 בשאלה זו לא הודגמה השפעה מגנה שכזו.

ניסויים אשר בוצעו בחיות מעבדה הציעו בעבר כי נטילת NSAIDs עשויה למלא תפקיד במניעת מלנומה, ואולם תוצאותיו של מחקר פרוספקטיבי גדול שפורסם בשנת 2008 בשאלה זו לא הצליחו להראות עדות התומכת בכך.

כעת, במחקר קטן יותר בו נתבקשו נבדקים עם וללא מלנומה לשחזר את השימוש שעשו בעברם בתכשירים מקבוצת ה-NSAIDs, נמצא כי נטילת התרופות, ובייחוד אספירין, לפחות פעם בשבוע למשך למעלה מחמש שנים, הייתה בעלת אפקט מגן במידת מה.

עם זאת, מאמר סקירה אשר פורסם מוקדם יותר השנה מצא כי אנשים העושים שימוש במשככי כאבים דוגמת Ibuprofen על בסיס קבוע עשויים ליהנות מסיכון מופחת להתפתחות סרטן הערמונית. מחקרים נוספים תמכו בצורה עקבית בתועלת של נטילת NSAIDs בכל הנוגע למניעת סרטן קולורקטלי, וכן דווחו ראיות המצביעות על תועלת אפשרית בהקשר של סרטן השד, הוושט והקיבה.

החוקרים מזכירים כי מלנומה הינה הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור, אשר מביא למותם של כ-9,000 בני אדם מדי שנה בארצות הברית, על פי נתוני ה-National Cancer Institute.

על מנת לבחון שמא השימוש ב-NSAIDs מספק מידת מה של הגנה, נתבקשו במסגרת המחקר הנוכחי 400 נבדקים אשר אובחנו כסובלים ממלנומה ו-600 נבדקים נוספים ללא אבחנה זו לשחזר את השימוש שעשו במשככי כאבים.

החוקרים מצאו כי אנשים ללא סרטן העור הראו היסטוריה ארוכה יותר של נטילת NSAIDs בממוצע בהשוואה לכאלו אשר פיתחו מלנומה. הם מציינים כי למעלה מ-40% מאלו שלא אובחנו עם מלנומה דיווחו על שימוש ב-NSAIDs לפחות פעם בשבוע ולמשך למעלה מחמש שנים, לעומת 28% בלבד בקרב אלו הסובלים ממלנומה. בסך הכל, נמצא כי שימוש קבוע ב-NSAIDs למשך למעלה מחמש שנים הביא ככל הנראה לירידה בסיכון להתפתחות סרטן העור בלמעלה מ-40%.

למרבה הצער, מדגישים החוקרים, שיטת המחקר בו הושוו אנשים אשר אובחנו עם מלנומה אל מול כאלו שלא אובחנו עם מחלה זו, הינה בעייתית. כך למשל, יתכן כי אנשים בריאים ללא סרטן המסכימים להשתתף במחקר רפואי עשויים מראש להיות כאלו בעלי מודעות בריאותית רבה יותר, דבר אשר עשוי בפני עצמו להפחית את סיכונם לפתח סרטן, ולפיכך להוות ערפלן בהקשר זה.

במחקר הפרוספקטיבי משנת 2008, ניתחה אותה קבוצת חוקרים נתונים של קרוב ל-64,000 נבדקים אשר היו ללא אבחנה של מלנומה בתחילת המעקב, ועקבה אחריהם למשך מספר שנים. באותו מחקר לא נמצאה עדות לכך שהשימוש ב-NSAIDs הינו בעל השפעה כלשהי על הסיכון להתפתחות מלנומה.

J Investigative Dermatol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה