Melanoma & BCC

היעילות של PLX4032 לטיפול במלנומה (מתוך Nature)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-7 בספטמבר 2010 פורסם ב-Nature מאמר, העוסק ביעילות התרופה PLX4032 (Plexxicon/Roche) לטיפול במלנומה. הכותבים מסבירים כי החומר הינו מעכב פוטנטי של פעילות B-RAF, פרוטאין-קינאז מוטנטי השכיח בגידולים ממאירים. ע”פ הדיווח, מלנומה עם מוטציות ב-BRAF תלויות בפעילות הזרחון של B-RAF, ועל כן התרופה החדשה עשויה לסייע לחולים אלו.

בראש צוות הכותבים עומד חוקר מטעם חברת Plexxicon, אשר פיתחה את התרופה החדשה. לדבריהם, בעבודות קודמות נמצא כי מוטציות ב-BRAF הן שכיחות במלנומה, וכי גידולים מסוג זה תלויים במסלול RAF/MEK/ERK. על בסיס תגליות אלו, עלתה השערה כי מעכבי B-RAF עשויים לסייע לטיפול במלנומה.

הכותבים מציינים כי PLX4032 יעיל רק בחולי מלנומה עם מוטציות ב-BRAF, המהווים כ-50% מאוכלוסיית חולי המלנומה. בחולים עם מלנומה מתקדמת שטופלו ב-PLX4032 מעריכים כי חציון ההישרדות נטולת התקדמות המחלה עומד על כ-7 חודשים, לעומת חציון הישרדות נמוך מחודשיים שהודגם בטיפולים ניסיוניים אחרים.

בגיליון אוגוסט 2010 של ה-New England Journal of Medicine פורסמו תוצאותיו של מחקר קליני בשלב 1, אשר בדק את היעילות של PLX4032. המחקר כלל משתתפים עם מלנומה גרורתית, ומצא כי במרבית החולים עם מוטציה ב-BRAF הטיפול הוביל לנסיגה חלקית או מלאה של הגידול. הכותבים מפרטים כי המחקר כלל שני שלבים. בשלב הראשון נמצא קשר בין טיפול בתרופה ובין עיכוב של זרחון ERK, אך לא נצפתה נסיגה של הגידול. עם זאת, בשלב השני של המחקר, שכלל 32 חולי מלנומה גרורתית עם מוטציה ב-BRAF, התרופה ניתנה במינון גבוה יותר, והובילה לעיכוב גבוה מ-80% בפעילות ERK ולשיעור תגובה קליני של 81%.

כעת ניטרו החוקרים את פעילות מסלול ה-RAF/MEK/ERK בחולי מלנומה שטופלו ב-PLX4032, ע”י שימוש בשיטות אימונוהיסטוכימיות בביופסיות מתאי גידול ומדידת רמות ERK מזורחן. מהתוצאות עולה, כי ייתכן ודרוש עיכוב כמעט מלא של המסלול על מנת להשיג תגובה קלינית לטיפול.

הכותבים מציינים כי הממצאים האחרונים מפתיעים, שכן רמת העיכוב שנדרשה הייתה גבוהה בהרבה מהצפוי, ודרשה טיפול במינונים גבוהים. הם מפרטים כי עיכוב של 50-60% בפעילות ERK לא הוביל לנסיגה קלינית.

הכותבים מוסיפים כי בחולים רבים חלה הישנות של המחלה וכן נצפתה עמידות לטיפול, שאינה מובנת בשלב זה. PLX4032 נמצא עדיין בשלבי פיתוח, ונערכים מחקרים נוספים על מנת להבין את מנגנון התגובה והעמידות.

Nature, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה