Melanoma & BCC

retinyl palmitate שהינו מרכיב במסנני קרינה אינו קרצינוגני (מתוך ה- Journal of the American Academy of Dermatology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות אנאליזה שפורסמה בירחון Journal of the American Academy of Dermatology ב- 6 באוגוסט, עולה כי לא קיימת הוכחה משכנעת לכך ש- retinyl palmitate שהינו מרכיב במסנני קרינה רבים הינו קרצינוגני.

החוקרים מציינים כי האנאליזה בוצעה בעקבות פרסום ציבורי של מדריך למסנני קרינה לשנת 2010.  מדריך זה העלה חששות באשר לבטיחות של retinyl palmitate.  במדריך נכתב כי מידע קיים מצביע על כך שהתוסף עשוי להיות קרצינוגני בעת חשיפה עור לשמש.  תוסף זה ונגזרות נוספות ודומות של ויטמין A הוספו ל- 41% ממסנני הקרינה ששווקו בשנת 2010.  המדריך יעץ לצרכנים להימנע משימוש תכשירים המכילים את המרכיב הנ”ל.

באנאליזה הנוכחית ביקשו החוקרים לבדוק את המידע הקיים באשר ל- retinyl palmitate.  מתוצאות בדיקתם עולה כי לא קיימות הוכחות לכך שהמרכיב במסנני קרינה הינו קרצינוגני.

בעוד שקיימים חילוקי דעות באשר לבטיחות המרכיב, הצדדים נוטים להסכים על כך שמסנני קרינה אינם מהווים את ההגנה הטובה ביותר מפני קרני השמש, וכי הגבלת חשיפה לשמש ושימוש בלבוש מגן מהווים את ההגנה הראשונית והחשובה יותר.

החוקרים מסבירים כי בשנת 2000, המרכיב נבדק ע”י ה- NTP (National Toxicology Program) לפוטוטוקסיות ופוטוקרצינוגניות, אולם לא פורסם דו”ח סופי באשר לתוצאות, לא ע”י ה- NTP ולא ע”י ה- FDA.  החוקרים מבקשים להדגיש כי בחירה של חומר מסוים לבדיקה אינה בהכרח הופכת אותו למזיק, וכי ממעבר על סקירת ה- NTP באשר ל- retinyl palmitate, אין הוכחות לגבי נזקים פוטנציאליים של החומר.

retinyl palmitate הינו צורת אכסון של רטינול או ויטמין A, ומהווה מרכיב חיוני ואנדוגני בבני אדם.  retinyl palmitate מצוי בצורה טבעית בעורם של בני אדם.

החוקרים מציינים כי החומר אינו מהווה רק חלק ממסנני קרינה וכי מצוי גם בתכשירי קוסמטיקה, בתוספי מזון ובתרופות ללא מרשם.

מכותבי המדריך למסנני קרינה לשנת 2010 נמסר כי גידולים ונגעים התפתחו עד ל- 21% מוקדם יותר בחיות מעבדה שכוסו בתכשיר המכיל ויטמין A (בריכוזים של 0.1% עד 0.5%) בהשוואה לחיות ביקורת שטופלו בתכשיר נטול ויטמין A.  החיות נחשפו לעד 9 דקות של קרינה המקבילה לאור שמש בשעות הצהריים באקלים שמשי.  ההשפעות היו בעלות מובהקות סטטיסטית.

לדברי החוקרים נמצא הבדל משמעותי במספר הגידולים הממאירים בין שתי הקבוצות רק ברמות קרינה נמוכות, אולם לא בחשיפה לרמות קרינה גבוהות.  על כן, הסיקו כי לא קיימות הוכחות חד משמעיות באשר לקרצינוגניות של המרכיב.

הכותבים מבקרים את האנאליזה שבוצעה כתגובה למדריך שפרסמו, ומציינים כי החוקרים התייחסו רק למספר האבסולוטי של גידולים בחיות שנחשפו, ולא לקצב ההתפתחות של הגידולים או נזקים אחרים לעור.  בנוסף, הם מציינים, החוקרים לא התייחסו כלל לממצאים שהודגמו בחשיפה לרמת קרינה נמוכה, או לכך שהחיות חלו בצורה ניכרת רק מהחשיפה העצומה לקרינת UV בבדיקות חשיפה לקרינה גבוהה.

יש לציין כי הועלו שאלות באשר לניגוד אינטרסים הקיים בקרב מבצעי האנאליזה לאור קשריהם ליצרני תרופות.  קשר זה הוכחש ע”י החוקרים.

J Am Acad Dermatol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    בחולים עם מלנומה בשלב III לאחר התערבות ניתוחית, טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 20% לעומת פלסבו, אם כי התועלת ההישרדות הכוללת לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. בחולים עם מוטציית BRAF V600E הטיפול המשולב הפחית את הסיכון […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה