Melanoma & BCC

סיכון מוגבר לסרטן עור בחולים לאחר השתלת לב (Arch Dermatol)

במחקר רטרוספקטיבי חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Archives of Dermatology מצאו החוקרים כי בחולים לאחר השתלת לב קיים סיכון גבוה לסרטן עור, עקב התרופות לדיכוי חיסוני שניתן במטרה למנוע דחייה של השתל.

החוקרים אספו נתונים אודות סרטן עור מ-312 חולים שעברו השתלת לב במרפאת מאיו בין השנים 1988 ועד 2006. מתוצאות המחקר עולים 1395 מקרים חדשים של ממאירויות עוריות, במהלך 2097 שנות-אדם, עם שיעור ממוצע של 0.43 ממאירויות לכל שנת מטופל. שיעור הממאירויות לכל חולה נע בין 0 ל-306 ממאירויות SCC (Squamous Cell Carcinoma) ובין 0 ל-17 ממאירויות BCC (Basal Cell Carcinoma).

שיעורי ההיארעות המצטברים של כל ממאירות עורית עמדו על 20.4%, 37.5% ו-46.4% לאחר 5 שנים, 10 שנים ו-15 שנים מהשתלת הלב, בהתאמה. ההיארעות המצטברת של גידולי SCC לאחר הגידול הראשון מסוג BCC עמדה על 98.1% בתוך שבע שנים.

מניתוח רב-משתנים עולה סיכון מוגבר משמעותית לגידולי BCC בחולים המטופלים ב-Mycophenolate Mofetil (Cellcept). החוקרים זיהו קורלציה לא-מובהקת בין Tacrolimus (פרוגרף) ו-Sirolimus (רפמיון) ובין סיכון מופחת לממאירויות BCC ו-SCC, בהתאמה. החוקרים מציינים כי ייתכן וקשרים אלו לא יזוהו במחקרים עתידיים. גורמי סיכון נוספים לגידולי SCC כוללים ממאירויות לא-עוריות לאחר ההשתלה, גיל מתקדם, ואתיולוגיות אחרות לאי-ספיקת לב. כמו כן, זיהום נגיפי ב-HSV (Herpes Simplex Virus) לאחר ההשתלה הביא לעליה נוספת בסיכון ל-BCC.

החוקרים טוענים כי למרות שהקשר בין טיפול לדיכוי חיסוני במושתלי-לב ובין ממאירויות עוריות הוא קשר מבוסס היטב, לא נערכו מחקרים רבים להערכת ההיארעות, נטל הגידולים וגורמי הסיכון לסוגים שונים של ממאירויות עוריות במושתלי לב.

למרות שנטל הגידול בחולים אלו עשוי להיות אדיר, במרפאת מאיו הצליחו להפחית משמעותית את הסיכון לתמותה עקב ממאירויות עוריות, בעקבות טיפול בגישה מולטידיציפלינרית למניעת ממאירויות.

המסר העיקרי הוא שממאירויות עוריות במושתלי לב עשויות להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של החולים, ואף להוביל למותם. זמן ההשתלה היא אחת התקופות הטובות ביותר לחנך את החולים. יש להדריך את החולים בנושא משמעות ההשתלה, חשיבות מריחת קרם שיזוף כל יום (גם בחורף), הימנעות משהות בחוץ בזמן שעות השיא של היום, עריכת בדיקות חודשיות של העור באופן עצמאי, וביקורת רופא עור אחת לשנה.

Arch Dermatol 2009; 145:1391-1396

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה