Melanoma & BCC

יעילות התערבויות הגנה מפני חשיפה לשמש בילדים בחטיבות ביניים (Pediatrics)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של Pediatrics, עולה כי התערבויות בנוגע להגנה מפני השמש, המיועדות לילדים בגילאי חטיבות ביניים, נמצאו יעילות בשינוי הרגלי ההגנה מפני השמש בקרב בני נוער, וצמצום הסיכון לסרטן עור.

לדברי החוקרים, העליה בשיעורי סרטן העור, הקשורה בחשיפה לשמש בשלב מוקדם בחיים, מדגישה את החשיבות בשיפור הרגלי ההגנה מפני השמש בקרב מתבגרים. מטרת המחקר הנוכחי היתה לקבוע אם התערבויות נרחבות בקהילה עשויות לשנות את הרגלי ההגנה מפני החשיפה לשמש, המתחילים מוקדם בגיל ההתבגרות.

החוקרים ערכו מחקר ב-10 קהילות, במטרה להעריך את השפעות תכנית SunSafe in the Middle School Years, שנועדה לחנך ולעודד מבוגרים לשמש דוגמא אישית, ולעודד באופן פעיל הרגלי הגנה נכונה מפני השמש, וליצור סביבה התומכת בהגנה מפני החשיפה לשמש. ההתערבות התמקדה בעובדי בית הספר, מדריכי ספורט, מצילים ורופאים.

בכדי להעריך את השפעת התערבות של שנה אחת ושל שנתיים, בהשוואה לביקורות באותו גיל, ערכו החוקרים תצפיות שנתיות של מדגם מתבגרים (n=1927) בחופים קהילתיים ובריכות. המדד העיקרי היה אחוז שטח הגוף שהיה מוגן מפני חשיפה לשמש, בין אם ע”י קרם שיזוף, ביגוד, או צל.

בהשוואה לבני נוער בקבוצת הביקורת, אלו בקבוצת ההתערבות הגנו טוב יותר על גופם, באופן משמעותי. במהלך שתי שנות המחקר, אחוז שטח הגוף שזכה להגנה מפני השמש ירד ב-23% בקבוצת הביקורת, אך רק ב-8% בקבוצת ההתערבות. לאחר ההתערבות, אחוז שטח הגוף הממוצע שזכה להגנה מפני השמש בקבוצת ההתערבות היה גבוה יותר, באופן משמעותי, בהשוואה לביקורות (66.1% לעומת 56.8%). בהשוואה לבני נוער בקבוצת הביקורת, אלו בקבוצת ההתערבות דיווחו על עצות רבות יותר בנוגע לחשיפה מפני השמש, ממבוגרים, נטו להשתמש יותר בקרם שיזוף, ומרחו אותו באופן יסודי יותר.

החוקרים טוענים כי המחקר מדגיש את הכוח שבשימוש במתבגרים ומבוגרים כדוגמא אישית ומחנכים. הגישה האקולוגית הנ”ל, נראית מבטיחה בכל הקשור לשינוי הרגלי החשיפה לשמש של מתבגרים, והקטנת הסיכון לסרטן עור.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, כישלון לנבא את הממצאים לפיהם מספר המתבגרים שביקרו בים או בבריכה ירד עם הגיל, ביטול אירועי בית-ספר בשל תנאי מזג האויר, שצימצם את גודל המדגם שנבדק, חוסר יכולת לזהות את ההשפעה הישירה של ההורים, מעקב מוגבל אחר המבוגרים, ויכולת מצומצמת לקבוע את התרומה היחסית של מרכיבי ההתערבות.

לאור הממצאים, החוקרים ממליצים להתחיל בתוכניות למניעת סרטן עור כבר בשלב מוקדם בגילאי חטיבת ביניים, כאשר הילדים מקבלים החלטות עצמאיות, וליצור סביבה התומכת בהרגלי חשיפה נכונה לשמש, במקום להתמקד בחינוך לבריאות בכיתות בלבד. לדבריהם, חשוב לתמוך בפעילויות הכוללות גם מעבר מבית הספר לקהילה. יישום ההמלצות הארציות לבתי ספר ושינויים מתאימים בסביבה, וכן מדיניות רשמית בנוגע לחשיפה לשמש, יוכלו לסייע להתערבות זו, ע”י הגדלת השטחים המוצלים, ושינוי הציפיות להגנה מפני השמש מצד הצוות, ההורים ובני הנוער, באירועים הנערכים בחוץ, ובאירועי ספורט.

Pediatrics. 2007;119:e247-e256.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה