Melanoma & BCC

הקשר בין מחלת פרקינסון והסיכון למלנומה (מתוך הכנס ה-131 של ANA)

ממחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי ה-131 של American Neurological Association, עולה כי מחלת פרקינסון מעלה את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה, ביותר מפי 2, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. במחקר נכללו 2106 חולים מ-31 מרכזים בצפון אמריקה.

לדברי החוקרים, הממצאים מאשרים את הקשר בין מחלת פרקינסון ובין סרטן עור, ומוכיחים כי חולי פרקינסון מצויים בסיכון גדול יותר מפי 2, וייתכן שגדול פי 10, לפתח מלנומה ממאירה. הסיבה לעליה בסיכון אינה ברורה, אך אין ספק שהתוצאות מצביעות על הצורך בהגברת בדיקות הסקר ושיטות המניעה בחולים אלו.

בכדי לבסס את שכיחות מלנומה, גידולי עור אחרים, ונגעים פרה-ממאירים, חולים עם מחלת פרקינסון אידיופטית עברו בדיקות סקר פרוספקטיבוית, שכללו בדיקה נוירולוגית, נתונים דמוגרפיים, היסטוריה רפואית וטיפול תרופתי. המשתתפים נבדקו ע”י דרמטולוג בכדי לקבוע נוכחות גורמי סיכון למלנומה, והיסטוריה דרמטולוגית. כל המשתתפים עברו בדיקה דרמטולוגית כלל-גופית, וביופסיה של כל נגע עורי חשוד.

דגימות הביופסיה נבדקו במעבדה מרכזית למלנומה, Squamos Cell Carcinoma, Basal Cell Carcinoma, וגידולים אחרים.

ממצאים אלו הושוו עם שני מאגרי נתונים ארציים Surveillance Epidemiology and End Results (SEER), מאגר נתונים של ממאירויות בארה”ב, ותכניות הסקר לסרטן עור של American Academy of Dermatology (AAD).

כ-20% מהמשתתפים במחקר אובחנו עם נגעים חשודים, 24 מהם אובחנו כמלנומה ממאירה (20 מקרים של גידול In Situ ו-4 גידולים פולשניים). בנוסף, 117 משתתפים אובחנו עם BCC ו-28 עם SCC.

שכיחות מלנומה פולשנית באוכלוסית חולי פרקינסון בארה”ב, היתה גבוהה פי 2.2, בהשוואה לאוכלוסיה תואמת מבחינת גיל ומין. בהשוואה לתכניות הסקר של AAD, שיעור ההימצאות המתוקנן לגיל ומין, היה גבוה יותר פי 8.3 ו-10.6, בהתאמה.

הסיבה לסיכון המוגבר לסרטני עור בחולי פרקינסון עדיין אינה ידועה. מחקרים רבים עסקו בקשר בין Levodopa ומלנומה, אך מחקר זה לא מצא קשר כזה.

85% מהחולים במחקר נטלו בהווה Levodopa, או השתמשו בתרופה בעבר, אבל החוקרים לא מצאו סיכון מוגבר למלנומה בעקבות השימוש בתרופה.

במרבית חולי פרקינסון, זיהו החוקרים גורם סיכון אחד או שניים, לפחות, מבין 13 גורמי הסיכון המקובלים למלנומה, כולל גוון עור, עיניים כחולות, כוויות שלפוחתיות קשות בילדות, רגישות לשמש, נמשים, שיער בלונדיני או אדמוני, סרטני עור אחרים (בעבר או בהווה), נגעי פיגמנטציה גדולים או אירגולרים, שומות מולדות, סיפור משפחתי של מלנומה, שינויים בשומות, מלנומה בעבר, או דיכוי חיסוני.

החוקרים מסבירים כי ידוע שמגורים בחווה או בתנאים כפריים מעלים את הסיכון למחלת פרקינסון, כך שייתכן שבאוכלוסיה זו החשיפה לשמש גדולה יותר. כמו כן, ייתכן ששכיחות עיניים כחולות, גוון עור בהיר והנטיה לכוויות, גבוהה יותר בקרב חקלאים בארה”ב. בנוסף, ייתכן שלנבדקים בתנאים אלו אין גישה קלה לדרמטולוגים, בהשוואה לאלו הגרים באזורים עירוניים. אולם, בשלב זה, אין מספיק נתונים בכדי להסיק מסקנות כלשהן.

עם זאת, יש להסביר למטופלים אודות הסיכון המוגבר לסרטן עור, הקשור במחלת פרקינסון, ולהפנות אותם לדרמטולוג. בנוסף, יש להסביר להם כיצד להגן על עצמם, בעזרת קרם הגנה מפני השמש, וביגוד מגן.

זמן האבחנה הראשונית של מחלת פרקינסון, היא נקודת הזמן האידיאלית שבידי הנוירולוג לדון בסיכון האפשרי למלנומה בחולים אלו. אין ספק שיש לייעץ לכל החולים באשר לדרכי המניעה של סרטני עור, אך דבר זה חשוב עוד יותר בחולי פרקינסון.

ANA 131st Annual Meeting: Abstract T4. Presented October 10, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    בחולים עם מלנומה בשלב III לאחר התערבות ניתוחית, טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 20% לעומת פלסבו, אם כי התועלת ההישרדות הכוללת לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. בחולים עם מוטציית BRAF V600E הטיפול המשולב הפחית את הסיכון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה