Melanoma & BCC

אסטרטגיית חיסון חדשה ומבטיחה למלנומה בשלב מתקדם (מתוך Proceedings of the National Academy of Sciences USA)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ספטמבר של Proceedings of the National Academy of Sciences USA, עולה כי חיסון תרפואטי נגד סרטן פותח על ידי קבוצה בינלאומית של אימונולוגים המתמחים בנושא סרטן, ואשר עובדים עבור מחקר הסרטן של ה-CVC (Cancer Vaccine Collaborative). החיסון השרה בהצלחה תגובה חיסונית הספציפית לגידול בחולים עם מחלה גרורתית בשלב מתקדם.

תוצאות המחקר מצביעות על כך, שלחיסון יש השפעה חיובית על התקדמות המחלה בחלק מהחולים.

במחקר בעל שני שלבים, חולים אשר הגידולים שלהם ביטאו אנטיגן אימונוגני NY-ESO-1, לרוב עם מלנומה, קיבלו לפחות 4 מנות חודשיות של חיסון vaccinia-NY-ESO-1 רקומביננטי וחיסון fowlpox-NY-ESO-1 רקומביננטי הניתן לבד וביחד. בפרופורציות גדולות מתוך 23 החולים, שהוערכו, החיסון המריץ תגובות חיסון תאיות והומורליות, המורכבות מנוגדנים ומתאי T CD8, CD4 הספציפיים לטווח רחב של אפיטופים של האנטיגן NY-ESO-1.

מתוך 9 חולים עם מלנומה מתקדמת בשלב 3/4 בעת מתן החיסונים, 7 שרדו למשך 17-63+ חודשים. חולה אחד עם מלנומה הראה תגובה מלאה עם רגרסיה שלמה של הלזיות ונשאר חופשי ממחלה למשך 32 חודש. חולה מלנומה אחר המשיך להראות יציבות של המחלה למשך 31 חודש, ו-7 חולים אחרים הראה יציבות של המחלה עם התקדמות מאוחרת. תופעת הלוואי היחידה, שנראתה במחקר, הייתה אודם זמני, נפיחות וגרד באזור ההזרקה.

לדברי ד”ר לויד, מנהל ה-CVC, תוצאות המחקר מאוד מעודדות. בעוד שמחקר זה אינו יכול להגיד בהחלטיות מה היתרון הפוטנציאלי של אסטרטגיית חיסון זו, הוא משאיר רושם חזק, שבחולים עם מלנומה מתקדמת, החיסון משנה את המהלך המצופה של המחלה.

על פי מממני המחקר, המחקר הנוכחי הוא צעד מוצלח נוסף במאמצים של פיתוח גישות המבוססות על חיסון לטיפול, לשליטה ולמניעה של סרטן. ישנה עדות ההולכת ומתעצמת בנוגע לכך, שלחיסונים מפני סרטן הנלמדים ב-CVC יש יתרון קליני משמעותי עבור חולים מסוימים. המידע המדהים ממחקר זה וממחקרים אחרים ב-CVC ממשיך לתמוך ברציונל לערוך מחקרים נוספים להערכת הפוטנציאל של טיפול לסרטן המבוסס על חיסון. במהלך תהליך זה, מחקרי CVC מלמדים אותנו שיעורים חשובים על היסודות של חיסון מפני סרטן.

לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי הוא הראשון מתוך מחקרי CVC המדווח על היעילות של מכניזם העברה של אנטיגן בעזרת וקטור וויראלי רקומביננטי. תוצאות המחקר מראות כי אסטרטגיית חיסון זו יעילה ודורשת מחקר נוסף.

בנוסף לדיווח על תוצאות המחקר, החוקרים קוראים להערכה מחדש של אמות המידה של הצלחה העכשיווית המתייחסת למחקרים על חיסונים מפני סרטן.

אימונולוגים רבים העוסקים בתחום של סרטן טוענים, שהקריטריונים המוצלחים המתייחסים לחקירה כימותרפואטית של תרופות חדשות, למשל, הן לא בהכרח אלה, שעל פי הן יש לאמוד אימונותרפיה.

המשתנה האולטימטיבי יהיה רמיסיה מלאה וארוכה, כפי שקורה מדי פעם במחקרי חיסונים אלה, אך רוב המקרים הללו בודדים. כיום, מתחילים להבין, ויותר חשוב לקבל, שאמת מידה יותר ריאליסטית של הצלחה קלינית עם אימונותרפיה היא יציבות המחלה, כלומר שליטה בגדילת הסרטן. יציבות המחלה מקבילה להחזרת הגוף ממצב של “בריחת” גידול למצב של שיווי משקל של הגידול.

לסיכום, יציבות המחלה כתוצאה קלינית מוצלחת היא הגיונית, כשחושבים על אימונותרפיה, בעיקר בשלב המוקדם של התפתחות של גישה חדשה זו לטיפול בסרטן. עדיין יש לפנינו דרך ארוכה לעבור, ו-CVC עושה המון כדי לעבור דרך זו מהר ככל האפשר, אך יש לקחת את הדברים צעד אחר צעד.

למרות שעדיין אי אפשר לומר בבטחה עד, שיעשו מחקרים אחרים, נראה כי חיסונים מפני סרטן, כמו אלה הנחקרים ב-CVC יכולים בפוטנציאל להאריך חיים עבור חולים רבים. בהינתן הרעילות הזניחה של טיפולים אלה והקלות היחסית של דרך המתן שלהם לחולה, אפשר להניח כי כל חולה, שמדברים איתו, גם יתייחס לכל דחייה שהיא בהתקדמות המחלה כהצלחה.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה