Melanoma & BCC

מהו הסיכון להתפתחות מלנומה במקרי melanocytic naevi מולד? (מתוך British journal of dermatology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי הסיכון הכללי להתפתחות מלנומה במקרים של melanocytic naevi מולד (CMN) הוא כ-0.7%, תלוי במידה רבה בגודל ה-CMN, הוא הגבוה ביותר במקרים של garment naeviוהוא מגיע לערכו המקסימלי בילדות ובגיל ההתבגרות. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי לדרמטולוגיה (British journal of dermatology).

הסיכון להתפתחות מלמנומה ממאירה במקרים של CMN הוא נושא שנוי במחלוקת הנמצא תחת דיון מתמשך. מטרת הסקירה הסיסטמתית שבוצעה במחקר זה הייתה לספק סיכום זהיר ומפורט של המידע שפורסם בנושא, כולל מספר מחקרים שפורסמו בעת האחרונה.

החוקרים ציינו כי 1424 מחקרים בנוגע ל-CMN, שפורסמו בין שנת 1966 לאוקטובר 2005, נמצאו ב- Medline. דיווח מקרים ומחקרים שחסרו מידע קליני רלבנטי הוצאו מהסקירה ורק אוספים סיסטמתיים של מקרים נלקחו בחשבון. ההתייחסות לסדרות שכללו פחות מ-20 מטופלים או מחקרים עם זמן מעקב ממוצע נמוך מ-3 שנים הייתה כאל מידע בעל חשיבות אפידמיולוגית פחותה.

החוקרים דיווחו כי 14 מאמרים נבחרו לבסוף להמשך ניתוח התוצאות. המחקרים היו שונים במידה משמעותית מבחינת תכנון המחקר (מקור המקרים, מחקרים רטרוספקטיביים לעומת פרוספקטיביים), גיל המטופלים, משך המעקב ומאפייני ה- naevus.

על פי הדיווח, השכיחות של מלנומות נעה בין 0.05% ל-10.7%, והייתה גבוהה יותר במידה משמעותית במחקרים קטנים. מתוך סך כל 6571 מטופלים עם CMN שנמצאו תחת מעקב למשך תקופה ממוצעת של 3.4-23.7 שנים, 46 מטופלים (0.7%) פיתחו 49 מלנומות. גיל האבחנה הממוצע בעת האבחנה של מלנומה היה 15.5 שנים (חציון 7 שנים).

החוקרים חישבו, בהשוואה למידע מותאם לגיל, כי למטופלים עם CMNיש סיכון יחסי מוגבר בערך פי 465 לפתח מלנומה במהלך הילדות ותקופת ההתבגרות. בנוסף, החוקרים ציינו כי מלנומות ראשוניות התפתחו בתוך ה- naeviב-33 מתוך 49 המקרים (67%).

עוד עולה מהדיווח כי ב-7 מקרים (14%) נמצאה מלנומה מטסטטית עם מקור ראשוני לא ידוע, וב-4 מקרים (8%) המלנומה התפתחה מאתר חוץ עורי. הסיכון להתפתחות מלנומה, הוסיפו החוקרים, ושיעור המקרים עם מהלך קטלני היו הגבוהים ביותר במקרים בהם קוטר ה-CMN היה גבוה או שווה ל-40 ס”מ.

החוקרים סיכמו כי הסיכון הכללי של התפתחות מלנומה של 0.7% בכל 14 המחקרים היה נמוך מהמצופה. ההארעות הגבוהה יותר של מלנומות במחקרים קטנים מרמזת, לדברי החוקרים, על הטיית בחירה.

על פי החוקרים, הסיכון למלנומה תלוי במידה רבה בגודל ה-CMN, והוא הגבוה ביותר בקרב ה- naeviשמזוהים מסורתית כ- garment naevi. גיל האבחנה החציוני של 7 שנים מצביע על סיכון מקסימלי בילדות ובגיל ההתבגרות.

לדברי החוקרים, מחקרים נוספים בנוגע ל-CMN יצטרכו לדווח על: 1. קוטר, אחוז משטח הגוף ומיקום ה-CMN ; 2. אחוז אזור ה- naevusשהוסר בניתוח או ניתן לגירוד או טיפול שטחי אחר ; 3. גיל ממוצע וחציוני בתחילת המחקר ; 4. משך מעקב ממוצע וחציוני ; 5. פירוט בנוגע לכל מקרה של הופעת מלנומה ; 6. יחס מתוקנן של תחלואה ממלנומה ; 7. אחוז של neurocutaneous melanosis

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה