Melanoma & BCC

מהו הערך הפרוגנוסטי של מצב בלוטת הזקיף במלנומה? (מתוך British Medical Journal)

ממחקר פרוספקטיבי תצפיתי שנערך לאחרונה, עולה כי מצב בלוטת הזקיף (Sentinel node status) מהווה גורם חיזוי חשוב ביותר לפרוגנוזה בחולי מלנומה. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי לרפואה (British Medical Journal).

מטרת המחקר הייתה לקבוע את הערך הפרוגנוסטי של ידיעת מצב בלוטת זקיף במלנומה. בלוטות זקיף זוהו על ידי lymphoscintigraphy ועל ידי שימוש בצבע כחול תוך כדי הניתוח, ונבדקו גם על ידי היסטופתולוגיה שגרתית וגם על ידי אימונופתולוגיה. 

במחקר השתתפו 482 חולי מלנומה שהסכימו לעבור ביופסיה של בלוטת זקיף בין השנים 1996 ו-2003.התוצאה המרכזית אותה בדק המחקר הייתה פרק הזמן עד לחזרת המחלה או עד למוות כתוצאה מהמלנומה.

החוקרים דיווחו, כי מתוך 472 החולים שהסכימו לעבור ביופסיה של בלוטת זקיף ושזוהתה אצלהם לפחות בלוטת זקיף אחת, אצל 367 (78%) לא נמצא גידול בבלוטת הזקיף. לאחר תקופת מעקב חציונית של 42 חודשים, 299 (82%) חולים מקבוצה זו נותרו בחיים ללא עדות למחלה, 24 נותרו בחיים עם עדות לחזרה, ו-31 מתו כתוצאה מהמלנומה. מתוך 105 החולים עם ביופסיית בלוטת זקיף חיובית, 44 (42%) נותרו בחיים ללא עדות לחזרת המחלה, 12 נותרו בחיים עם עדות לחזרה ו-46 מתו כתוצאה מהמלנומה. 

החוקרים ציינו, כי הבדלי ההישרדות בין החולים שנמצאו שליליים לאלו שנמצאו חיוביים לגידול בבלוטת הזקיף היו בעלי מובהקות סטטיסטית ברורה בכל דרגות העובי שמעל 1.0 מ”מ (P<0.001).

החוקרים הוסיפו, כי ניתוח רב משתנים הראה שמצב בלוטת הזקיף לא היה תלוי בעובי הגידול ובהתכייבות. ל-71 מתוך 105 (68%) החולים עם בלוטת זקיף חיובית היתה כריתת בלוטת שלמה שלילית (negative completion lymphadenectomy), ו-44 מתוך 71 (62%) חולים אלו נותרו בחיים ללא עדות לחזרת המחלה עד סיום תקופת המעקב.

כמו כן דיווחו החוקרים כי ל-34 חולים עם בלוטת זקיף חיובית היתה מעורבות של בלוטות נוספות, ורק 4 (12%) מהם נותרו ללא עדות לחזרת המחלה (P<0.001). 16 חולים (13 ביופסיות בלוטת זקיף חיוביות, 3 שליליות) מתו מסיבות אחרות.

החוקרים סיכמו באומרם כי מצב בלוטת הזקיף מהווה גורם חיזוי חשוב ביותר לפרוגנוזה בחולי מלנומה, וכי יש לשקול זאת ב-adjuvant studies. ואולם, הוסיפו החוקרים, אין להתייחס לאמצעי זה כסטנדרט טיפולי עד אשר מידע מוצק ממחקרים אקראיים מתמשכים יהיה בנמצא.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה